On asioita, joissa ei kannata antaa periksi, jos haluaa elää terveellisesti.

5 hyvinvoinnin edellytystä

Fyysisen ja psyykkisen hyvinvoinnin edellytysten suhteen kannattaa olla tinkimätön. Näistä kannattaa pitää kiinni.

tiistai 10. marraskuuta 2015 teksti KUNTOPLUS

Pidä näistä kiinni

Kun hermostuttaa, stressaa tai ärsyttää, usein on kyse siitä, että on nipistänyt jostakin hyvinvoinnille olennaisesta seikasta.

- Perustarpeista tinkiminen kostautuu aina. Elimistö kertoo tavalla tai toisella, jos sitä on kohdellut kaltoin ja järkyttänyt elimistönsä tasapainoa, sanoo KUNTO PLUS -lehden terveysasiantuntija Chris MacDonald.

Esittelyssä Chris MacDonald>


Kun päättää, ettei tingi tietyistä seikoista, ei tarvitse kinata itsensä ja muiden kanssa siitä, pitäisikö lähteä reippailemaan vai jäädä sohvalle tai pitäisikö syödä kasviksia vai einespizzaa. MacDonald käyttää seuraavaa 5 kohdan listaa oman elämänsä ohjenuorana ja uskoo, että kaikki voivat vaikuttaa elämäänsä panostamalla hyvinvoinnin edellytyksiin.

1. Liikunta


10 000 askelta päivässä – 20–30 minuuttia sykettä nostavalla tasolla.
Chris MacDonald:
- Olen päättänyt, että kävelen tunnin päivässä ja käyn lenkillä joka toinen päivä. Toisinaan myös pyöräilen. Lisäksi käytän aina portaita riipumatta siitä, montako kerrosta pitää nousta.

TESTI: Löydä lajisi >


2. Terveellinen ravitsemus

Syö terveellisesti ja käytä mahdollisimman paljon luonnon antimia ja luonnonmukaisesti tuotettua ruokaa.
Chris MacDonald:
- Syön lähes yksinomaan kasvisruokaa, koska se sopii parhaiten elimistölleni.

Terveellistä ruokaa >


3. Riittävä uni

Liian vähäinen unensaanti on hyvin yleistä nykyään verrattuna meitä edeltäviin sukupolviin. Syy on pitkälti elektronisissa laitteissa, jotka valvottavat meitä ylenpalttisella tarjonnallaan. Nukkua pitäisi 7–8 tuntia vuorokaudessa.
Chris MacDonald:
- Minun on usein vaikea saada unta, kun ajatukset valvottavat. Riittävä yöuni vaikuttaa mielialaan ja oloon todella paljon..

TESTI: Saatko riittävästi unta? >


4. Suunnittelemalla vältyt stressiltä

On kuluttavaaa ja stressaavaa, jos jatkuvasti tuntuu siltä, että aika ei riitä ja on huono omatunto tekemättä jääneistä asioista. Varaa aikaa itsellesi tärkeille asioille ja kieltäydy aikaasi turhaan vievistä riennoista. Sinun ei tarvitse osallistua kaikkiin kissanristiäisiin, jos ne vievät ajan olennaisemmilta asioilta.
Chris MacDonald:
- Minä pidän stressin loitolla meditoimalla. Se toimii erinomiasesta, ja meditoinkin pienen hetken joka päivä.

OPAS: Meditoinnin alkeet >


5. Varaa aikaa läheisillesi

Chris MacDonald:
- Kumppani, ystävät, työ- ja opiskelukaverit ja sukulaiset, siis koko sosiaalinen verkosto, ovat tärkeämpiä kuin uskotkaan. Läheisiltään ihminen saa huomiota, tukea, rohkaisua ja huolenpitoa, jotia kaikkia ihminen tarvitsee voidakseen hyvin. Jos aliarvioi turvallisuuden ja rakkauden merkityksen, ei voi löytää sisäistä tasapainoa.

3 VINKKIÄ: Opi sanomaan ei >

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Mikä sinua auttaa rentoutumaan kiireisen päivän jälkeen?


KUNTO PLUS suosittelee