Tummaa suklaata krooniseen väsymykseen

Kroonista väsymystä voi torjua syömällä 45 grammaa tummaa suklaata päivässä.

sunnuntai 1. tammikuuta 2012 teksti KUNTOPLUS

Brittitutkimuksessa käytettiin suklaata, jonka kaakaopitoisuus oli 85 prosenttia. Nautittu annos oli kolme 15 gramman palaa päivässä.

Tutkimuksen mukaan maitosuklaan vaikutus oli päinvastainen eli väsymystä lisäävä. Kaikilla koehenkilöillä oli todettu krooninen väsymysoireyhtymä. Sen tyypillinen oire on jatkuva väsymys, joka ei poistu riittävällä unella ja levolla. Tumman suklaan myönteisiä vaikutuksia selitetään korkealla polyfenolipitoisuudella. Polyfenolit lisäävät välittäjäaine serotoniinin pitoisuutta aivoissa.

Apua painonhallintaan

Tumma suklaa sisältää steariinihappoa, joka viipyy pitkään vatsassa ja lähettää aivoihin kylläisyyssignaaleja. Tumma suklaa myös hajoaa huonosti suolistossa. Siksi suuri osa suklaan rasvasta ei imeydy lainkaan elimistöön.

Pitkätkään unet eivät ole tae siitä, että saat riittävästi syvää unta. Lue, paljonko syvää unta pitäisi saada yössä – ja mistä tiedät, saatko tarpeeksi.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Mikä sinua auttaa rentoutumaan kiireisen päivän jälkeen?


KUNTO PLUS suosittelee