Vältä vammoja syömällä oikein

Oikeilla ravitsemusvalinnoilla voi todellakin auttaa kehoaan kestämään ilman treenivammoja.

torstai 10. syyskuuta 2015 teksti KUNTO PLUS

5 elintarviketta vammoja vastaan

  • Sipuli Sipuli sisältää kversetiiniä, antioksidanttia, joka eläinkokeiden mukaan näyttää hillitsevän kehon tulehdustilaa, parantavan hapenottokykyä ja kohentavan kestävyyttä.

  • Inkivääri Treenaavien koehenkilöiden kipukokemus väheni 25 %, kun he nauttivat ½ tl inkivääriä 11 päivän ajan. Lihasten kova kuormitus hajottaa lihaskudosta ja aiheuttaa lievän tulehdustilan, nesteen kertymistä ja aristusta. Inkiväärin antioksidantit ehkäisevät tulehdustilaa ja nopeuttavat paranemista niin että lihas on nopeammin valmis uuteen koitokseen.

  • Rasvainen kala Rasitettuun lihaskudokseen syntyy lievä tulehdustila, joka aiheuttaa aristuksen tunnetta. ESimerkiksi lohi sisältää runsaasti EPA- ja DHA-rasvahappoja, jotka lievittävät tulehdusta. Lisäksi ravaisessa kalassa on lihasten toimintakykyä parantavaa D-vitamiinia.

  • Vesimeloni Vesimelonimehu lievittää lihasaristusta, sanovat espanjalaistutkijat ja vahvistavat urheilijoiden omiin kokemuksiin perustuvat uumoilut. Vesimeloni sisältää runsaasti L-sitruliini-aminohappoa, joka edistää lihasten verenkiertoa ja lievittää sitä kautta aristusta.

  • Kirsikka Tutkijat ovat tällä hetkellä todella kiinnostuneita kirsikasta. Raskasta harjoittelua seuraavaa lihasheikkoutta tutkittaessa todettiin, että siinä missä kontrolliryhmän lihasvoima laski 22 %, kirsikkamehua juoneilla koehenkilöillä laskua oli vain 4 %. Asteikolla 1 - 10 kirsikkamehua nauttineiden oma arvio lihasten kipeydestä oli 2,4, kun taas muuta mehua nauttineet arvioivat lihaskipunsa lukeman olevan 3,2. Tutkijat arvelevatkin, että kirsikkamehu voi sekä lievittää lihasten kipeytymistä että vähentää raskaan kuormituksen jälkeistä lihasheikkoutta.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Haluaisitko eroon kuukautisista?


KUNTO PLUS suosittelee