Simpukoista saa rautaa.

Simpukoita hemoglobiinin hyväksi

Simpukoissa on runsaasti rautaa, jota veren punasolut tarvitsevat hapen kuljettamisessa.

perjantai 20. maaliskuuta 2015 teksti KUNTO PLUS

Näin simpukoista saa hyödyn irti

Simpukoiden kanssa kannattaa syödä C-vitamiinipitoisia elintarvikkeita, jotta elimistö saa hyödynnettyä raudan tehokkaasti. Keho saa raudasta kaiken irti vain, jos sitä autetaan nauttimalla vaikkapa kasvisten C-vitamiinia.

Sata grammaa kasviksia riittää hyvin simpukka-aterian lisukkeeksi.

Muita rautapitoisia ruokia

Sisälmykset, siipikarja, kananmuna ja naudanliha ovat myös hyviä raudan lähteitä. Sadassa grammassa edellä mainittuja tuotteita ei tosin ole läheskään yhtä paljon rautaa kuin samassa määrässä simpukoita.

Mihin treeniin rauta sopii?

Hapenottokykyä - ja siis rautaa - tarvitaan erityisesti aerobisissa kestävyyslajeissa.
Juoksija hyötyy erityisesti rautapitoisten simpukoiden syömisestä. Jalan iskeytyminen maahan juostessa painaa päkiän ohuita hiussuonia, joten elimistö tarvitsee lisärautaa happipitoisen veren kuljettamiseen tehokkaasti.

Ajoitus

Treenin jälkeen.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Haluaisitko eroon kuukautisista?


KUNTO PLUS suosittelee