Tärkeimmät terveyden mittarit

Mitkä ovat keskeiset terveyden mittarit ja millaiset ovat niiden ihannearvot?

keskiviikko 14. huhtikuuta 2010 teksti KUNTO PLUS

KUNTO PLUSsan koehenkilöt kävivät perusteellisessa terveystarkastuksessa, jossa selvitettiin terveydentila ja mahdolliset ongelma-alueet.

KUNTO PLUSsan neljä koehenkilöä kävi perusteellisessa terveystarkastuksessa. Koehenkilöiltä mitattiin kokonaiskolesteroli, HDL-kolesteroli, LDL-kolesteroli, triglyseridit, paastosokeri, luuston mineraalitiheys, kehon rasvaprosentti, vyötärönympärys, verenpaine ja heille laskettiin painoindeksi ja kuntoluku.

Veren rasva-arvot (kokonaiskolesteroli, HDL, LDL ja triglyseridit) ja verenpaine kertovat verenkiertoelimistön terveydestä ja varoittavat mahdollisesta kohonneesta sydän- ja verisuonitautien riskistä.

Sydän- ja verisuonitaudit ovat edelleen naisten yleisin kuolinsyy Suomessa. Heikko verenkierto nopeuttaa ikääntymistä, vaikka se ei aiheuttaisikaan mitään varsinaista sairautta.

Kun verenkierto on huono, esimerkiksi aivot ja iho saavat vähemmän ravintoa, jolloin ajattelu hidastuu ja iho menettää kimmoisuuttaan, jolloin syntyy ryppyjä.

Kannattaakin pitää kokonaiskolesteroli, LDL-kolesteroli, triglyseridiarvo ja verenpaine alhaisena ja hyvä HDL-kolesteroli korkeana.

  • Paastosokeri kertoo verensokerin säätelystä ja mahdollisesta diabetesriskistä. Jos paastosokeri on koholla, kyse voi olla tyypin 2 diabeteksesta. Kakkostyypin eli aikuistyypin diabetes on jo sinänsä vakava sairaus, minkä lisäksi korkea verensokeri lisää myös sydän- ja verisuonitautien riskiä. Lisäksi liian korkea verensokeri aiheuttaa tuhoja monissa soluissa, jolloin vanhenemisprosessi etenee nopeammin.

  • Luiden mineraalitiheydellä voidaan mitata luukadon eli osteoporoosin riskiä. Luukato vaikuttaa vartalon asentoon ja lisää luiden murtumariskiä myöhemmällä iällä. On hyvä tietää, kuuluuko riskiryhmään, jonka on tarpeen elää huomioiden luusto erityisesti jo nyt.

  • Rasvaprosentti, painoindeksi ja vyötärönympärys kertovat, onko kehossa liikaa epäterveellistä rasvaa. Varsinkin vyötärön seudulle kertyvä rasva on epäterveellistä, koska siitä seuraa tulehduksia, stressihormoneja, insuliiniherkkyyden heikentymistä, haitallisia verilipidejä, kohonnutta verenpainetta ja paljon muuta. Kaikki tämä varhaistaa ikääntymistä. Uusissa, syövän ehkäisyyn tähtäävissä suosituksissa sanotaan, että kehon rasvaprosentti tulisi saada normaalialueen puitteissa mahdollisimman pieneksi. Pieni rasvaprosentti ja/tai vähäinen kalorien saanti ovat tehokkaita keinoja pidentää elinikää.

  • Kuntoluku mittaa kehon maksimaalista hapenottoa. Se ilmaistaan hapen millilitroina painokiloa kohti minuutissa. Mitä suurempi kuntoluku, sen parempi. Suuri kuntoluku kertoo, että keho kykenee hyvin toimittamaan happea kaikkialle kehoon. 

Onko rasvaa kehossa jo riittämiin? Lue lisää rasvaprosentista täältä

Teveysmittareiden ihannearvot

Terveyden tunnusmerkit mahdollisimman vähillä ikääntymisen merkeillä ovat seuraavien raja-arvojen piirissä:

Kokonaiskolesteroli: < 5 mmol/l
HDL-kolesteroli: ≥ 1 < 1 mmol/l
LDL-kolesteroli: < 3 mmol/l
Triglyseridit: < 2 mmol/l
Paastosokeri: 3–6 mmol/l
Luiden mineraalitiheys: Jos T-score -arvo on yli -1, luusto on terve/normaali. Arvo -1–-2,5 merkitsee orastavaa luukatoa, alle -2,5 luukatoa.
Rasvaprosentti: Vähintään 21, mutta alle 33 % (33–38 %= lievä ylipaino).
Painon ja pituuden suhde, painoindeksi, BMI: Vähintään 18,5 mutta alle 25 (25–29,9 = lievä ylipaino).
Vyötärönympärys: Naisilla alle 80 senttiä. (80–88 senttiä = lievä ylipaino). Miehillä alle 93 cm.
Kuntoluku: Yli 41 on hyvän kunnon raja-arvo nelikymppisille naisille.
Verenpaine: Enintään 140/80 mmHg levossa.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee