Ilman hiilareita ei jaksa treenata.

Näin E-Carbs-menetelmä toimii

Nauti oikeanlaisia hiilareita oikeaan aikaan.

torstai 1. marraskuuta 2012 teksti KUNTO PLUS

Munakasta aamiaiseksi ja lohta ja parsakaalia lounaaksi – terveellinen ja hoikistava aloitus päivälle. Leivän, viljan, hiutaleiden, riisin, pastan ja hedelmien syömistä kannattaa rajoittaa, sillä ne lihottavat ja saavat verensokerin epätasapainoon, mistä voi seurata jopa elintapasairauksia.

Asiassa on yksi iso mutta: riisuttu ruokavalio ei riitä runsaasti treenaaville naisille. Hiilihydraattien rankka karsiminen heikentää helposti suorituskykyä. Jalat tuntuvat lyijynraskailta, eikä treeni-intoa löydy. Elimistöllä ei ole hiilihydraattivarastoja, joista lihakset saisivat energiaa nopeasti ja helposti. Happea kuluu viitisen prosenttia enemmän, jos kehon täytyy tulla toimeen ilman hiilihydraatteja ja polttaa niiden sijasta rasvaa. Ja se tuntuu lihaksissa.

Pulma on onneksi ratkaistavissa. KUNTO PLUS -lehden ravitsemus ja liikunta-asiantuntija Martin Kreutzer on kehittänyt menetelmän, jonka nimi on Exercise Carbs eli E-Carbs-treenihiilihydraatit. Niksi on hiilihydraattien syöminen silloin, kun niiden energiaa tarvitaan.

– Ajoituksen on oltava oikea. Hiilihydraatteja in tankattava rankan treenin aikana, jolloin ne menevät heti elimistön käyttöön, eivätkä kery vararavinnoksi tai nosta verensokerialiian korkealle, sanoo Martin Kreutzer.

Runsaasti treenaavakaan ei voi syödä mielin määrin hiilihydraatteja, jos haluaa pitää painonsa kurissa.

– Hiilihydraatit lihottavat ja saavat verensokerin pois tasapainosta myös paljon treenaavalla, jos niitä nautitaan runsaasti muulloin kuin treenin yhteydessä, Kreutzer toteaa.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Haluaisitko eroon kuukautisista?


KUNTO PLUS suosittelee