Tumma suklaasydän on terve

Tumma suklaa nostaa hyvää kolesterolia aivan ylivoimaisesti.

perjantai 21. kesäkuuta 2013 teksti M. Kreutzer

Tärkein vaikutus


Kaakaopavun antioksidantit jarruttavat LDL-kolesterolin haitallisia vaikutuksia verisuonissa. Lisäksi tutkimusten perusteella tiedetään, että kaakao lisää hyvän HDL-kolesterolin määrää veressä. Kaakaovoi sisältää myös runsaasti kertatyydyttymätöntä rasvaa, joka vähentää sekä triglyseridien että LDL-kolesterolin määrää veressä.

Terveellisin tapa nauttia


Pieni määrä laadukasta tummaa suklaata, jonka kaakaopitoisuus on 60–80 %, on mainio välipala.

Tutkimuksissa kolesterolia laskeva määrä on kuitenkin ollut melko suuri. Eräässä tutkimuksessa havaittiin esimerkiksi, että 75 g tummaa suklaata päivässä kasvattaa HDL-kolesterolin määrää veressä 10 %. Näin suurella suklaankulutuksella on helposti kielteinen vaikutus painoon, joten eri terveysvaikutuksia kannattaa punnita.

Tärkeää!
Tarkista tuotetiedoista, että suklaassa on käytetty nimenomaan kaakaovoita, ei muuta rasvaa.
Tummaksi suklaaksi saatetaan nimittää sellaistakin suklaata, jonka kaakaopitoisuus on vain 45–60 %.

Samankaltaisia ruoka-aineita

Tumma suklaa on ainutlaatuista. Joitakin samoja antioksidantteja on myös teessä.

Suklaan vaikutus sydämeen

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Mikä sinua auttaa rentoutumaan kiireisen päivän jälkeen?


KUNTO PLUS suosittelee