Pinaatti on sydämen ystävä

Rautaisannos verenkierron hyväksi.

perjantai 21. kesäkuuta 2013 teksti M. Kreutzer

Tärkein vaikutus

Pinaatti on järeä antioksidanttipaketti. Antioksidantit ehkäisevät LDL-kolesterolin kertymistä verisuonten seinämiin valtimojen pintakalvon alle ahtaumia aiheuttamaan.

Tutkijoita kiinnostavat myös pinaatin sisältämät nitraatti ja nitriitti. Nämä aineet vaikuttavat verenkiertosairauksia ehkäisevästi pitäen suonet notkeina ja alentamalla verenpainetta. Toiset tutkijat taas kantavat huolta aineiden kokonaisvaikutuksesta eivätkä pidä niitä pelkästään terveellisinä.

Pinaatti on vähäkalorista ja verensokerivaikutukseltaankin kevyt ruoka-aine, joka myös ehkäisee rasvan kertymistä keskivartaloon.

Terveellisin tapa nauttia

Helppokäyttöisimmillään pinaatti on pakastettuna silppuna. Pakastaminen kohtelee pinaattia niin hellävaraisesti, että sen sisältämät hyvää tekevät ainesosat pysyvät tallessa lähes kokonaan. Pinaattia on helppo nauttia piiraissa ja paistoksissa, keittona tai pinaattilättyinä ja muhennoksena ruokien lisukkeena. Pinaattilisuke nostaa aterian terveellisyyspisteet aivan uudelle tasolle!

Älä pihistele pinaatin käytössä: sydän kiittää, kun nautit aterialla vähintään 200 g vihanneksia. Kokeile lisätä kourallinen pinaattia myös smoothieen.

Samankaltaisia ruoka-aineita

Myös muut tummanvihreät vihannekset, kuten lehtikaali ja parsakaali, sisältävät samoja antioksidantteja kuin pinaatti. Nitraattia ja nitriittiä on eniten punajuuressa.

Pinaatin vaikutus sydämeen

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Missä juokset mieluiten?


KUNTO PLUS suosittelee