Mansikka puualustalla
Mansikka

Maista mansikkaa, jos haluat pudottaa muutaman kilon.

© iStock

Mansikka on vähäkalorinen kesäherkku

Makea mansikka on monen kesäsuosikki, josta voi nautiskella hyvällä omallatunnolla. Punainen C-vitamiinipommi sisältää vain vähän energiaa, joten sillä voi herkutella koko lyhyen sesongin ajan.

torstai 14. kesäkuuta 2018 teksti B. Muldbjerg
 

Mansikoista voi nautistella koko kesän

Herkullisen makuinen mansikka sisältää vain vähän energiaa mutta runsaasti vitamiineja ja kivennäisaineita. Makeaa herkkua voi siis ahmia hyvällä omallatunnolla koko sesongin ajan. Mansikan sesonki on kuitenkin suhteellisen lyhyt, joten ota siitä kaikki irti. Me kerromme, miten teet sen ja samalla opit runsaasti uutta kesäherkusta. 

Kysymyksiä ja vastauksia mansikasta

 

Mitä mansikka sisältää?

Mansikan ravintosisältö

Sisältö Ravintoaine per 100 g
Kilokalorit (kcal) 39
Proteiini (g) 0,7
Rasva (g) 0,6
Vesi (g) 90,0
C-vitamiini (mg) 66,8
K-vitamiini (µg) 20,0
Kalsium (mg) 18,5
Lähde: Tanskan elintarvikeinstituutti
 

Mistä mansikan punainen väri tulee?

Mansikan punainen väri tulee antosyaaneista, jotka ovat voimakkaita antioksidantteja.

 

Miksi mansikkaa kannattaa syödä?

Mansikka on laihduttajan herkku

Mansikka sisältää runsaasti vitamiineja ja kivennäisaineita, mikä on tärkeää, jos olet laihdutuskuurilla. Mansikka sisältää vain vähän energiaa: 100 grammassa on vain 41 kilokaloria. 

Mansikka on sydämen ystävä

Mansikan antioksidanteilla on tulehdusta ehkäisevä vaikutus, joten ne suojaavat sydäntä ja verisuonia. Mansikan on myös osoitettu laskevan veren epäterveellisen kolesterolin määrää.

Mansikka vahvistaa immuunijärjestelmää

100 grammassa mansikkaa on enemmän C-vitamiinia kuin vastaavassa määrässä appelsiinia. Tutkimusten mukaan runsaasti C-vitamiinia saavilla juoksijoilla on 50 prosenttia pienempi riski sairastua flunssaan. 

Tiesitkö, että jo 78 mansikkaa (100 g) riittää täyttämään päivittäisen C-vitamiinitarpeen? 

Mansikka suojaa auringolta

Mansikan sisältämä ellagiinihappo voi auttaa suojaamaan ihoa auringon UV-B-säteilyltä. Muista silti käyttää myös aurinkovoidetta ihon suojaamiseen.

Mansikka jarruttaa Alzheimerin tautia

Mansikka sisältää flavonoidia nimeltä fisetiini, joka toimii elimistössä antioksidanttina. Fisetiiniä on monissa marjoissa ja hedelmissä, mutta erityisen runsaasti sitä on mansikassa, ja aine voi auttaa parantamaan muistia ja hidastaa siten Alzheimerin taudin puhkeamista.

 

Milloin on mansikan sesonki?

Mansikkasesonki on kesäsäästä riippuen kesä- ja heinäkuussa.

Mansikkasesonki
Mansikkasesonki

Paras mansikka-aika

 

Miten mansikkaa säilötään ja syödään?

Tuoreet mansikat

Mansikka maistuu parhaalta tuoreeltaan eli poimintapäivänä tai sitä seuraavana päivänä. Marjat säilyvät kuitenkin jääkaapissa pari päivää. Jos säilytät mansikoita jääkaapissa, ota ne huoneenlämpöön pari tuntia ennen syömistä, jotta marjat ovat syöntihetkellä huoneenlämpöisiä.

Huuhtele mansikat kantoineen

Huuhtele mansikat ennen tarjolle panoa kantoineen, jotta vesi ei pääse marjan sisään.

Mansikkaa pakastimeen

Jos mansikkaa jää yli, voit pakastaa marjat ja käyttää ne myöhemmin esimerkiksi smoothieihin tai hilloihin. Mansikka säilyy pakastimessa 8–10 kuukautta.

Syö mansikat saman tien

Mansikoiden C-vitamiini häviää marjoista nopeasti säilytyksen ja kypsennyksen aikana, joten syö marjat mahdollisimman nopeasti poimimisen jälkeen – tai pakasta marjat. 

 

Mihin mansikka sopii erityisen hyvin?

Mansikka sopii hyvin esimerkiksi smoothieihin. Kokeile pirteää smoothieta, johon tulee mansikkaa, banaania, inkivääriä ja limetin mehua.

Mansikka käy hyvin myös kesäiseen salaattiin esimerkiksi pähkinöiden kanssa.

Muista myös perinteinen kesäherkku eli mansikat maidon kera. Kokeile yhdistää mansikkaa myös suolaiseen, kitkerään tai vahvaan makuun, kuten fetajuustoon, balsamietikkaan tai pippuriin. 

 

Miten mansikasta saa eniten irti?

Syö 2 dl mansikoita päivässä

Mansikan terveyshyödyistä pääsee osalliseksi, jos syö 100–250 grammaa eli noin 2 dl mansikoita päivässä. Mansikoita ei voi syödä liikaa, sillä vatsa panee herkuttelulle stopin ennen kuin ollaan epäterveellä tasolla.

Syö muutakin kuin mansikkaa

Terveyden kannalta parasta on syödä vaihtelevasti erilaisia marjoja ja syödä niiden lisäksi runsaasti erivärisiä hedelmiä ja vihanneksia.

Syö mansikat sellaisenaan

Mansikan terveyshyödyt ovat suurimmat, kun marjat syödään sellaisenaan ilman kypsentämistä tai säilömistä. Lisää tuoreita mansikoita vaikkapa jogurtin joukkoon tai salaattiin. Pakastetuissa mansikoissa tai esimerkiksi hilloksi keitetyissä mansikoissa on niissäkin vielä runsaasti hyviä ainesosia jäljellä.

 

Onko mansikka itse asiassa marja?

Vai onko se siemen, hedelmä vai jotain ihan muuta? Olet varmasti joskus kuullut väitettävän, että mansikka ei olisi edes marja. Mutta mikä se sitten on? Kerromme, mihin ryhmään punainen herkku kuuluu. 

Mansikka ei todellisuudessa ole lainkaan marja. Kasvitieteellisessä mielessä mansikka on epähedelmä. Marjaksi luokitellaan sikiäimestä muodostunut solukko, jota mansikassa edustavat vain pienet siemenet sen ulkopinnalla. Mansikan punainen osa on pohjusmarja, joka kannattelee pinnalla olevia siemeniä. Mutta miksi mansikkaa pitäisi sitten kutsua?

Mansikka on ruusukasveihin kuuluva kasvi, kasvitieteellisesti epähedelmä, mutta yleiskielessä se tunnetaan toki marjana.

 

Mistä saa mansikkareseptejä?

KUNTO PLUS on hulluna mansikoihin, joten sivustoltamme löytyy runsaasti mansikkareseptejä. Kokosimme alle parhaat ohjeemme, joiden avulla voit syödä mansikkaa joka aterialla!

Mansikkaa aamiaiseksi

Chiapuuro mansikoiden ja granaattiomenan siementen kera

Aloita aamu chiapuurolla, joka antaa energiaa pitkälle päivään. Tässä resepti herkulliseen ja terveelliseen puuroon, johon tulee lisäksi mansikoita ja granaattiomenan siemeniä. ➡️ Tästä reseptiin

Ananassmoothie mansikoiden ja granolan kera

Herkuttele eksoottisella aamusmoothiella, jonka päälle tulee mangoa ja mansikkaa. ➡️ Tästä reseptiin

Mansikkaa aamupäivään

Mansikka-raparperimehu

Vaihda aamupäivän kahvikuppi maukkaaseen mansikka-raparperimehuun. ➡️ Tästä reseptiin

Mansikkasmoothie

Suomalaistutkimuksen mukaan mansikoiden, mustaherukoiden, karpaloiden ja mustikoiden sekoitus on erityisen terveellinen. Reseptissämme mansikka yhdistyy makeaan mustikkaan ja kirpakkaan puolukkaan. ➡️ Tästä reseptiin

Mansikkaa lounaaksi

Broilerisalaatti mansikoiden kera

Unohda tylsät eväsleivät ja kokeile broilerisalaattia, johon mansikka tuo ihanaa makeutta. ➡️ Tästä reseptiin

Mansikkaa iltaan

Terveellinen jäätelö mansikasta ja raparperista

Iskikö makeannälkä? Moni kaipaa iltaisin jotain makeaa. Tyydytä makeannälkä herkullisella kotitekoisella jäätelöllä, jossa maistuu mansikka. ➡️ Tästä reseptiin

Muista, että mansikka on sellaisenaan syötynä myös oiva välipala. 50 mansikassa tai 250 grammassa mansikkaa on vain 100 kilokaloria.

Mansikkaa illalliseksi

Lihakääryleet perunoiden, parsakaalin ja mansikoiden kera

Kutsu perhe tai ystävät pöydän ympärille nauttimaan naudanlihakääryleitä perunoiden, parsakaalin ja mansikoiden ryydittäminä. ➡️ Tästä reseptiin

Mansikkaa jälkiruuaksi

Suklaa-banaaniletut mansikoiden kera

Koristele herkulliset suklaa-banaaniletut mansikoilla, niin makunautinto on täydellinen. ➡️ Tästä reseptiin

Suklaakuorrutettu banaanikakku mansikoiden kera

Etsitkö hyvää kakkureseptiä? Kokeile gluteenitonta ja sokeritonta banaanikakkua, joka viimeistellään suklaakuorrutuksella ja mansikoilla. ➡️ Tästä reseptiin

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee