Terveellisyyden nimissä ei kannata valita pelkästään tummia marjoja. Monipuolisuus on päivän sana.

6 väittämää antioksidanteista

Mitä antioksidanteista uskottiin ennen ja mitä nyt? Päivitä tietosi antioksidanteista.

torstai 15. huhtikuuta 2010 teksti KUNTOPLUS

Antioksidantit & vapaat radikaalit

  • Näin uskottiin ennen

    Muun muassa UV-säteilyn, tupakansavun ja alkoholin synnyttämät vapaat radikaalit aiheuttavat solujen DNA:lle pysyviä vaurioit, joten ruuasta saatavat antioksidantit neutraloivat happiradikaaleja elimistössä.


  • Tämä tiedetään nyt

    On totta, että antioksidantit neutraloivat vapaita radikaaleja. Niitä lisätään mm. elintarvikkeisiin säilyvyyden parantamiseksi. Ihmisen elimistö ei kuitenkaan ole tyhjiöpakattua kinkkua.

    Elimistön solut kykenevät tuottamaan luontaisia antioksidantteja entsyymien avulla. Vapaita happiradikaaleja ei enää pidetä pelkästään haitallisina, vaan niillä tiedetään olevan oma tehtävänsä immuunipuolustuksessa.


  • Käytännön merkitys

    Erityisen paljon antioksidantteja sisältävien ruoka-aineiden sijasta tulisi pyrkiä syömään sellaisia ruoka-aineita, jotka vahvistavat elimistön omaa antioksidanttijärjestelmää. Tällaisia ruoka-aineita ovat kaikki hedelmät ja kasvikset. Toistaiseksi ei tiedetä, onko joistakin hedelmistä ja kasviksista enemmän hyötyä kuin muista.


Antioksidantit ja ORAC

  • Näin uskottiin ennen

    Yhdysvalloissa kehitettyä happiradikaalien neutralointikykyä kuvaava ORAC-mittayksikkö (Oxygen Radical Absorbance Capacity) kertoo miten tehokkaasti antioksidantti neutraloi happiradikaaleja laboratorio-oloissa. Esimerkiksi mustikan ja pinaatin ORAC-arvo on korkea.


  • Tämä tiedetään nyt

    ORAC-analyysi kertoo jotain antioksidanttien toiminnasta tutkittavassa ruoka-aineessa, mutta ei sen vaikutuksesta elimistöön ruuasulatuksessa. Matala ORAC-arvo ei merkitse, että ruoka-aine ei olisi terveellinen, sillä se voi sisältäämuita yhtä tärkeitä ravintoaineita.


  • Käytännön merkitys

    Unohda ORAC-arvot ostoksille lähtiessäsi. Osta mahdollisimman monipuolista ruokaa. Ruun eri ainesosat täydentävät toisiaan, ja monipuolinen ruoka on terveellistä.


Antioksidantit ja sairaudet

  • Näin uskottiin ennen

    Koska vapaat radikaalit voivat edistää esimerkiksi syövän, dementian ja sydänsairauksien etenemistä, ajateltiin, että ruuasta saatavat antioksidantit voisivat ehkäistä tai jopa parantaa näitä sairauksia.


  • Tämä tiedetään nyt

    Antioksidanttien tarjoama suoja sairauksia vastaan on luultua vähäisempi. Hedelmät ja kasvikset ovat terveellisiä, mutta eivät välttämättä nimenomaan antioksidanttisisältönsä ansiosta. Ei myöskään pidä paikkaansa, että sairastuminen johtuisi yksinomaan vapaiden radikaalien vaikutuksista. Pikemminkin sairastuminen on seurausta siitä, ettei elimistön oma antioksidanttijärjestelmä toimi parhaalla mahdollisella tavalla.


  • Käytännön merkitys

    Jatkossakin on syytä suosia runsaasti antioksidantteja sisältäviä ruoka-aineita, suosittaa ravitsemusasiantuntija Martin Kreutzer. Tutkimukset viittaavat siihen, että sairauksilta ja ennenaikaiselta ikääntymiseltä suojaavat ruoka-aineet ovat joka tapauksessa samoja, olipa tehoaine sitten antioksidantti, kuitu, vitamiini tai rasva.


Antioksidantit ja kasvikset

  • Näin uskottiin ennen

    Kasvifenolit ovat bioaktiivisia aineita, jotka suojaavat kasveja säiltä, hyönteisiltä ja UV-säteilyltä. Siksi ajateltiin, että ne suojaisivat myös ihmistä ja vahvistaisivat vastustuskykyä.


  • Tämä tiedetään nyt

    Fenolit eivät välttämättä vaikuta samalla tavalla ihmiseen kuin kasveihin. Lars Ove Dragstedin mukaan kasvisten ja hedelmien terveysvaikutusten mekaniikkaa on syytä lähteä selvittämään aivan perusteista.


  • Käytännön merkitys

    Ravitsemusasiantuntijat kehottavat edelleen syömään hedelmiä, kasviksia ja marjoja. Asiantuntijat ovat yhtä mieltä niiden terveellisyydestä, vaikka vaikutusmekanismeja ei täysin tunneta.


Antioksidantit ja urheilu

  • Näin uskottiin ennen

    Rankan treenin takia vapaille radikaaleille erityisesti altistuvien urheilijoiden ajateltiin tarvitsevan tavallista enemmän antioksidantteja.


  • Tämä tiedetään nyt

    Norjalaisten tutkijoiden huippujalkapalloilijoilla tekemän tutkimuksen mukaan antioksidantit pikemminkin heikentävät rankan harjoittelun tehoa. Karotenoidilisää nauttineet koehenkilöt suoriutuivat kestävyystestistä huonommin kuin ne jotka eivät saaneet antioksidanttilisää.


  • Käytännön merkitys

    Raskas fyysinen harjoittelu ei välttämättä edellytä antioksidanttitankkausta. Sen sijaan rasitus saa solut tehostamaan omien antioksidanttien muodostumista.


Antioksidantit ja värit

  • Näin uskottiin ennen

    Kasvien väriaineet ovat osa niiden luontaista puolustusmekanismia. Värit vaikuttavat kasveissa antioksidatiivisesti.


  • Tämä tiedetään nyt

    Usein tutkitaan vain yksittäisiä antioksidantteja. Kasvit sisältävät kuitenkin satoja aineita, joilla voi olla antioksidatiivinen vaikutus. Yhden antioksidantin saannin lisääminen voi olla vahingollistakin, sillä kyse on eri aineiden yhteisvaikutuksesta.


  • Käytännön merkitys

    Martin Kreutzerin mukaan antioksidanttien imeytymistä voi tehostaa syömällä monipuolisesti ja tarjoamalla elimistölle mahdollisimman laajan valikoiman erilaisia antioksidantteja.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Missä juokset mieluiten?

KUNTO PLUS suosittelee