Kahvikuppi ja tassi
© colourbox

Sammuta jano vedellä ja kahvilla

Limpparit kannattaa jättää karkkipäiviin ja kulauttaa janoon mieluiten raikasta hanavettä, sillä sokeripitoiset virvoitusjuomat ovat paitsi melkoisia energiapommeja, ne voivat runsaasti käytettyinä olla haitaksi myös suolistolle.

torstai 25. elokuuta 2016 teksti Irene Brøndum

Vanha kunnon hanavesi on kiistatta terveellisin janojuoma, ja myös tee ja kahvi – kohtuudella käytettynä – ovat kelvollisia arjen juomavaihtoehtoja, sillä molemmista saa paitsi nestettä myös antioksidantteja. Sokeria sisältävät virvoitusjuomat sen sijaan heilauttelevat verensokeria ja kerryttävät reippaasti päivän energiasaldoa, ne voivat myös ruokkia suoliston haitallisia bakteereja – eivätkä kevytversiot ole varsinaisia terveysjuomia nekään

Hiirillä tehtyjen tutkimusten mukaan makeutusaineet voivat nimittäin altistaa lihavuudella ja jopa kakkostyypin diabetekselle, sillä ne voivat heikentää suoliston bakteerikantaa. Haitat korostuvat runsaassa käytössä, joten limppareita – sokerilla tai ilman – ei tarvitse toki laittaa täyspannaan, mutta janojuomiksi niitä ei voi suositella.

Ovatko aspartaami ja light-juomat vaarallisia? Näin sanovat tutkimukset!

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee