Nainen haukkaa leipää
© colourbox

Vähennä leivän ja pastan syöntiä

Vehnän ja rukiin sisältämä ravintokuitu edistää niiden suolistobakteerien toimintaa, jotka kerryttävät ilmaa vatsaan. Jos siis haluat kohentaa vatsan ja suoliston hyvinvointia, vähennä esimerkiksi leivän ja pastan käyttöä.

tiistai 23. elokuuta 2016 teksti I. Brøndum

Jos haluat syödä suolistoystävällisesti, kannattaa lisätä niiden elintarvikkeiden käyttöä, jotka tuovat suolistoon lisää hyviä bakteereja, mutta samalla pitäisi välttää niitä bakteereja, jotka voivat aiheuttaa ongelmia suoliston toiminnalle.

Tutkimukset viittaavat siihen, että syömällämme ruualla on merkitystä sen kannalta, mitä bakteereja suolistossamme on. Esimerkiksi vehnän ja rukiin ravintokuidut näyttäisivät ruokkivan bakteereja, jotka tuottavat erityisen paljon kaasua suolistoon, mikä taas johtaa monilla vatsakipuun ja turvonneeseen oloon.

Tästä syystä moni voisi hyötyä siitä, että vähentää leivän, pastan, leivonnaisten, pitsan, myslin ja näkkileivän syöntiä ja syö niiden sijaan vihanneksia, kikherneitä ja kvinoaa.

Kokeile vaihdosta muutaman viikon ajan ja tarkkaile, hyötyykö oma vatsasi viljan vähentämisestä.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Mihin kohtaan kehossasi olet kaikkein tyytyväisin?


KUNTO PLUS suosittelee