Kesäkurpitsaspagettia

Spagetiksi leikattu kesäkurpitsa on superterveellinen vaihtoehto tavalliselle pastalle.

© iStock

Vähennä leivän ja pastan syöntiä

Vehnän ja rukiin sisältämä ravintokuitu edistää niiden suolistobakteerien toimintaa, jotka kerryttävät ilmaa vatsaan. Jos vatsa turpoaa helposti, kokeile vähentää leivän ja pastan käyttöä.

tiistai 23. elokuuta 2016 teksti I. Brøndum

Jos haluat syödä suolistoystävällisesti, kannattaa lisätä niiden elintarvikkeiden käyttöä, jotka hellivät suoliston hyviä bakteereja, mutta samalla välttää ruokkimasta liikaa niitä bakteereja, jotka voivat aiheuttaa ongelmia suoliston toiminnalle.

Tutkimukset viittaavat siihen, että syömällämme ruualla on merkitystä sen kannalta, mitä bakteereja suolistossamme on. Esimerkiksi vehnän ja rukiin ravintokuidut näyttäisivät ruokkivan bakteereja, jotka tuottavat erityisen paljon kaasua suolistoon, mikä taas johtaa monilla vatsakipuun ja turvonneeseen oloon.

Tästä syystä moni voisi hyötyä siitä, että karsii ruokavaliosta esimerkiksi leipää, pastaa, leivonnaisia ja pitsaa ja syö niiden sijaan runsaasti ja monipuolisesti kasviksia.

Vaihdosta kannattaa kokeilla muutaman viikon ajan ja tarkkailla, hyötyykö oma vatsa viljan vähentämisestä. Riittävästä kuidun saannista on syytä huolehtia, mikäli viljatuotteita jätetään pois kokonaan.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Mikä hedelmä on suosikkisi?

KUNTO PLUS suosittelee