Kasviksia keittiön pöydällä
© Colourbox

Ravintoaineiden riittävä saanti vegaaniruokavaliossa

Saako vegaaniruokavaliosta riittävästi ravintoaineita? Ei saa, jos saksalaistutkijoilta kysytään.

perjantai 30. syyskuuta 2016 teksti Julie-Elsebeth Crone Johannesen

Kasvis- tai vegaaniruokavalio ovat aina vain useamman valinta. Näistä vegaaniruokavaliossa jätetään pois kaikki eläinperäiset ruoka-aineet, kuten maitotuotteet ja kananmuna. Miten tällöin käy ravintoaineiden saannin?

Tiukka näkemys vegaaniruokavaliosta

Kasviksista ja hedelmistä saa tunnetusti runsaasti tärkeitä vitamiineja ja kivennäisaineita, ja niitä olisi syytä sisällyttää jokaiseen ruokavalioon. Saksalainen tutkijaryhmä selvitti, miten kattavasti vegaaniruokavaliosta saadaan kaikkia elimistön tarvitsemia ravintoaineita.

Tutkijaryhmän julkaisussa todettiin, että vegaaniruokavaliota noudattavan on erittäin vaikeaa tai jopa mahdotonta saada kaikkia tärkeitä ravintoaineita, eikä vegaanista ruokavaliota suositella siinä esimerkiksi raskaana oleville tai imettäville.

Ravintoaineiden saannin varmistaminen

Vegaaniruokavaliossa B12-vitaaminen saanti saattaa jäädä liian vähäiseksi, sillä sitä saadaan vain eläinperäisestä ruuasta. B12-vitamiinia tarvitaan mm. punasolujen muodostumiseen.

Tutkijat esittävätkin, että saannin turvaamiseksi tulisi B12-ravintolisä ottaa pysyvästi osaksi vegaaniruokavaliota.

Kalasta saatavien omega-3-rasvahappojen sekä kalsiumin, raudan, sinkin ja seleeninen riittävän saannin takaamiseksi ravintolisä voi myös olla paikallaan. Kasvispohjaisesta ruokavaliosta on kuitenkin mahdollista saada varsin kattavasti kaikkia elimistön tarvitsemia ravintoaineita, etenkin, jos ruokavalioon sisältyy tuotteita, joihin on lisätty B12- ja D-vitamiinia. Tällaisia ovat mm. tietyt kaura-, soija- ja mantelijuomat.

Vegaaniruokavalioon siirtyvän kannattaa perehtyä etukäteen huolella ruokavalionsa koostamiseen sekä täydentää sitä tarvittaessa ravintolisillä.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee