Miten saan perheen syömään kasviksia ja hedelmiä?

Lue ravitsemusasiantuntijoiden vastaus.

tiistai 7. heinäkuuta 2015 teksti KUNTO PLUS

Kysymys

Miten saan koko perheen syömään kasviksia ja hedelmiä?


Vastaus

Uusimpien suositusten mukaan aikuisten tulisi syödä hedelmiä ja kasviksia yhteensä vähintään 600 grammaa päivässä. Iältään 4-10-vuotiailla lapsilla suositus on 300 - 500 grammaa, jotta vitamiinien, kivennäisaineiden ja ravintokuitujen määrä olisi riittävä.

Miten kasvisten syönnistä saa houkuttelevamman?

Terveellisen ruuan saaminen osaksi perheen arkea ei ole lainkaan vaikeaa, vaikka asvisten ja hedelmien määrä saattaa ensikuulemalta tuntua suurelta. Ensimmäiseksi on muistettava hankkia niitä kotiin, jotta niitä olisi aina tarjolla.

On myös hyvä muistaa, että suositellut määrät on tarkoitus nauttia koko päivän kuluessa. Hedelmiä ja kasviksia voi siis lisätä kaikkiin päivän aterioihin.

Suosituspäivän ateriat

Aamupalalla voi syödä kaurahiutaleita, viiliä tai jogurttia sekä hedelmäpaloja. Hyviä vaihtoehtoja ovat mm. banaanit, päärynät, omenat ja marjat.

Päivän aikana välipalaksi voi syödä palan täysjyvänäkkileipää ja sen kanssa porkkanaa, kurkkua tai kirsikkatomaatteja. Lounaalla voileivän päälle voi levittää kurkkuviipaleita, tomaattia ja punaista paprikaa. Omena tai banaani on mainio jälkiruoka.

Jos iltapäivällä iskee nälkä, terveellinen välipala on täysjyväsämpylä banaanin tai jonkin muun hedelmän tai kasviksen kera. Kasviksia ja hedelmiä on mukava napostella. Ne voi pilkkoa suikaleiksi tai lohkoiksi, jolloin niitä voi rouskutella pitkin iltapäivää, ettei nälkä pääse yllättämään. Lapsetkin pitävät pikkupaloista.

Tarjoile aina kasviksia päivällisellä. Pakastevihanneksissa on yhtä paljon terveellisiä ainesosia kuin tuoreissa kasviksissa. Kasviksia voi lisätä moniin ruokiin. Monet kasvikset sopivat pizzaan ja juurekset tai pinaatti antavat perunamuusille väriä ja makua, raastettua porkkanaa voi lisätä jauhelihan joukkoon ja muitakin raasteita lihakastikkeisiin, murekkeen voi täyttää vihanneksilla jne.

Tarjoile kuorittuja hedelmiä jälkiruuaksi vaihtoehtona jäätelölle tai vanukkaille.

Vinkkejä nirsoiluun

Lapset haluavat nähdä, mitä suuhunsa laittavat. He syövät myös silmillään siinä missä aikuisetkin. Siksi vaihteleva valikoima hedelmiä ja kasviksia kiinnostaa sekä lapsia että aikuisia.

Hyvä idea on asetella ainekset erilleen toisistaan, jolloin ne näyttävät herkullisemmilta kuin yhtenä mössönä. Kun jokainen ruoka-aine on omassa kulhossaan, niitä on hauskempi ottaa lautaselleen.

Lapset eivät pidä siitä, että ruokaa on vaikea niellä tai se tuntuu ikävältä suussa. Silppua kasvikset mahdollisimman pieneksi ja värjää perunamuusi vihreäksi pinaatilla, niin syöminen on hauskaa.

Kiireessäkin banaani aamupalaksi tai porkkana välipalaksi on paljon parempi kuin ei mitään!

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee