Kuinka saisin syötyä kasviksia suositusten mukaisesti?

En tahdo saada alas suositeltua 600 grammaa kasviksia ja hedelmiä päivässä. Kuinka oppisin syömään terveellisesti?

keskiviikko 11. toukokuuta 2011 teksti KUNTO PLUS

Ravintotottumuksiaan voi muuttaa, mutta uusien tapojen syntymiselle on annettava aikaa.

Voit aloittaa siitä, että syöt joka aterialla jotain kasviksia, marjoja tai hedelmiä, vaikka vähänkin. Tavoitteena on 5 - 6 suunnilleen oman nyrkin kokoista annosta päivässä. Yksi annos on esimerkiksi hedelmä, porkkana tai kauhallinen kypsennettyjä kasviksia.

Jos ruokavaliosi on koostunut pääasiassa leivästä ja jogurtista, aloita lisäämällä leivän päälle vihanneksia ja jogurttiin marjoja.
Jos makkara on mieliruokaasi, sekoita salaattiin makkaraa makua antamaan.

Valmista ja valitse ruokia, joihin luonnostaan kuuluu kasviksia: pataruokia, wokkeja ja keittoja. Osta laadukkaita raaka-aineita. Esimerkiksi luomutuotteissa on enemmän makua kuin tehoviljellyissä. Voit käyttää myös pakastevihanneksia, mutta mausta ne mieleisilläsi mausteilla ja laadukkailla rasvoilla.

Mieti missä muodossa pidät kasviksista eniten: jos raakana, suosi salaatteja; jos kypsennettynä, suosi kasviksia sisältäviä lämpimiä ruokia.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee