Nainen paloittelee kasviksia keittiössä

Haluaisitko syödä enemmän kasviksia? KuntoPlussan vinkkien avulla se on helppoa.

© iStock

6 kokkausvinkkiä terveellisempään ruokavalioon

Vinkkien avulla teet smoothieista, salaateista, ilta-aterioista ja jälkiruuista entistäkin terveellisempiä.

perjantai 10. helmikuuta 2017 teksti Inge Eriksen

1. Tee pakastimeen valmiita smoothiepakkauksia

Jos pidät smoothieista, voit tehdä ajan ja vaivan säästämiseksi pakastimeen valmiita smoothie-annoksia, joihin lisätään vain neste.

Laita esimerkiksi pakastepussiin smoothieen sopiva määrä marjoja, hedelmiä ja vihanneksia ja kirjoita pussin päälle, mitä siihen pitää vielä lisätä, kuten 1 dl skyriä tai 1 dl maitoa.

2. Avokadoa kaikkeen!

No, ehkä avokadoa ei kannata lisätä aivan kaikkeen, mutta avokado kyllä tekee useimmista ruuista terveellisempiä ja maukkaampia.

Avokado on hyvä voin ja juuston korvike esimerkiksi leivän päällä ja tuo lisäksi mihin tahansa ruokaan herkullisen lisämaun, kermaisen koostumuksen, terveellisiä rasvoja ja täyttävää kuitua.

Katso, mihin kaikkeen avokadoa voi käyttää!

3. Säilytä salaatti oikein

Säilyttämällä salaatin oikein varmistat, että se on käytettäessä aina miellyttävän raikasta ja tuoretta.

Jaa salaatinlehdet 4-5 pakastepussiin, purista pusseista ilma pois ja sulje pussit tiiviisti. Säilytä pussit viileässä.

4. Vaihda pasta kasviksiin

Korvaa pasta, riisi ja nuudelit suikaloiduilla tai raastetuilla kasviksilla. Hyviä korvikkeita ovat mm. porkkana, kurpitsa, kukkakaali ja valkokaali. 

Vaihtokaupassa menetät tärkkelystä ja kaloreita mutta samalla saat lisää kuitua, vitamiineja ja kivennäisaineita.

Vihannessorvi on korvaamaton apu kasvisspagetin valmistuksessa! Nyt saat vihannessorvin sekä 3 numeroa KUNTO PLUS -lehteä hintaan 14,90 €!

5. Papuja jälkiruokiin

Kuivatut pavut ovat täynnä proteiinia ja kuitua ja ovat oiva lisä salaatteihin, pataruokiin ja keittoihin. Mutta tiesitkö, että niitä voi käyttää myös jälkiruuissa? 

Netistä löytyy runsaasti herkullisia reseptejä, joissa papuja on lisätty esimerkiksi suklaaruutuihin tai suklaamousseen.

6. Valitse kreikkalainen

Jos haluat ruuasta vähemmän kaloreita, vaihda öljy, majoneesi, voi ja kerma kreikkalaiseen jogurttiin, jossa on 2 prosenttia rasvaa. Jogurtti sopii korvikkeeksi useimpiin ruokiin, ja lisäksi saat siitä lisää kalsiumia ja proteiinia. 

KUNTO PLUS suosittelee:

Näin saat syötyä enemmän kasviksia – helposti ja herkullisesti!

Onko sinullakin vaikeuksia saada syötyä suositusten mukaiset puoli kiloa kasviksia päivässä? Kokeile vihannessorvia!

3 numeroa KUNTO PLUS -lehteä + keittiötarvikesetti nyt vain 14,90 €!

Vihannessorvin avulla valmistat terveellisiä aterioita ja hoikistut huomaamatta! Juuri nyt saat vihannessorvin, vihannesveitsen ja kuorimaveitsen sekä 3 numeroa KUNTO PLUS -lehteä tarjoushintaan. Katso tarjous tästä >>

Vihannessorvin avulla lisäät helposti kasvisten määrää aterioilla – ja näin saat myös lapset syömään enemmän kasviksia. Vihannessorvin avulla teet helposti hedelmistä ja vihanneksista kauniin ohuita nauhoja eli vihannesspagettia. Kokeile esimerkiksi korvata tavallinen pasta kesäkurpitsa- tai porkkanaspagetilla, niin kasvisten määrä aterioilla kasvaa kuin huomaamatta ja samalla voit edelleen syödä lempipastaruokiasi.

Mitä vihannessorvilla tehdään?

Vihannessorvi on kätevä keittiöväline, jolla saa tehtyä käden käänteessä hedelmistä ja vihanneksista terveellistä spagettia. Vihannessorvin mukana tulee neljä erilaista terää, joilla spagetin leveyttä voi vaihdella. 

Voit tehdä vaikkapa superohutta porkkanaspagettia salaattiin tai leveää kesäkurpitsanauhaa lihakastikkeeseen


VIDEO: Näin valmistat vihanneksista herkullista ja terveellistä spagettia!

Lisää terveyttä

Terveys kohenee, kun ruokavalioon lisätään runsaasti kasviksia. Kasvisten syöminen tuo mukanaan monia hyötyjä:

  • Laihtuminen
  • Tehokkaampi ruuansulatus
  • Vahvempi immuunijärjestelmä
  • Energisempi olo
  • Vähemmän stressiä


KYLLÄ, haluan olla terveempi! 

Tilaan 3 numeroa KUNTO PLUS -lehteä + keittiötarvikesetin hintaan 14,90 €!


Saat KAIKEN tämän

Tilaa nyt, niin saat kaiken tämän hintaan 14,90 euroa:

  • Tyylikäs vihannessorvi – uusi, terveempi elämä lisäämällä hedelmien ja vihannesten syöntiä.

  • Kuorimaveitsi ja vihannesveitsi – oiva apu vihannessorvin käyttöön.

  • 3 numeroa KUNTO PLUS -lehteä – saat runsaasti terveellisiä ja herkullisia reseptejä, harjoitteluohjeita sekä asiantuntijaneuvoja terveellisen ja hauskan elämäntavan noudattamiseen. 3 ensimmäistä numeroa kuuluvat tarjoukseen. Tarjousjakson jälkeen tilaus jatkuu kestotilauksena, jonka voi peruuttaa milloin vain.

  • Digiliite: terveellistä ruokaa alle puolessa tunnissa – runsaasti terveellisiä reseptejä, joissa pääset hyödyntämään uutta vihannessorviasi.

  • Rajoittamaton lukuoikeus tilaukseesi kuuluviin KUNTO PLUS -lehtiin Wype-sovelluksella – voit lukea KUNTO PLUS -lehteä myös mobiililaitteellasi.

  • 3 viikon käyttöoikeus Fooddiary.fi-ruokapäiväkirjaan


Oletko valmis terveellisempään elämään?

Tilaa heti, niin saat 3 numeroa KUNTO PLUS -lehteä + keittiötarvikesetin hintaan 14,90 €. Säästät 61,70 €! 

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee