Terveellisiä valintoja
Terveellisiä valintoja

Kestävätkö tapasi tarkempaa tarkastelua?

© Colourbox

5 (epä)terveellistä valintaa

Kannattaako gluteenia välttää? Onko vitamiinipillereistä hyötyä? Täältä saat vastaukset!

tiistai 26. tammikuuta 2016 teksti Anja Bruneskjold

Otimme tarkempaan syyniin muutaman "terveysteon", joiden oletetaan olevan hyvinvoinnille hyväksi, ja kumosimme armotta väärät luulot.

Kasvisten ja hedelmien puristaminen aina mehuksi

Suosikkihedelmistään ja -vihanneksista voit toisinaan tehdä mehua, mutta kasviksia ja hedelmiä ei pitäisi nauttia pelkästään nestemäisinä. Mehuksi puristettaessa hedelmistä ja kasviksista tulee puristettua pois myös kylläisyyttä antaa ja ruuansulatusta edistävää kuitua.

Kananmunasta kieltäytyminen

Vaikka munankeltuaisesa on rasvaa ja kolesterolia, munien syöminen ei johda sydän- ja verisuonitauteihin. Valkuaiset ovat toki proteiinipitoisia ja vähärasvaisia, mutta keltuaisessa on itse asiassa ENEMMÄN proteiinia kuin valkuaisessa - yhdessä kanamunankeltuaisessa 4 g, valkuaisessa 3 g. Lisäksi keltuaisessa on valtaosan munien vitamiini- ja kivennäisainesisällöstä.

Vitamiinilisien käyttö

Vitamiinit ovat välttämättömiä, mutta välttämättä ei tarvita vitaminilisää. Suurinta osaa vitamiineista ja kivennäisaineista saa riittävästi tavallisesta ravinnosta. Täällä pimeässä pohjolassakin ainoastaan D-vitamiininsaanti voi jäädä liian alhaiseksi ilman täydennystä.

Gluteenin välttäminen

Keliakia, jota on noin 2 prosentilla suomalaisista, ja gluteeniherkkyys ilman keliakiaa, jota esiintyy tutkijoiden arvioiden mukaan 1 - 2 prosentilla väestöstä, ovat syitä välttää gluteenia. Turvotuksen tunne ja epämukava olo vatsassa johtuvat usein huonosti imeytyvistä fodmap-hiilihydraateista tai yksinkertaisesti ylensyönnistä tai hotkimisesta eivätkä suinkaan gluteenista!

Äärimmäisen vähärasvainen ruokavalio

Vähärasvainen ravinto ei ole elimistölle hyväksi. Elimistön solut tarvitsevat ravintoa ja energiaa myös rasvasta. Tyydyttynyttä rasvaa ei ole välttämätöntä saada, mutta välttämättömiä rasvahappoja tarvitaan päivittäin. Nauti siis hyvillä mielin rasvaista kalaa, pähkinöitä ja avokadoa. Jos haluat karsia kaloreita, aloita mieluiten höttöhiilareista, kuten vehnäleivästä, pastasta, riisistä ja sokereista. 

Kestätkö gluteenia? Lue gluteeniherkkyyden oireista täältä.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee