Kohonnut verensokeri lisää syöpäriskiä

64 500 naista seuranneen ruotsalaistutkimuksen mukaan kohonneen verensokeritason todettiin olevan riskitekijä peräti viiden syöpämuodon kehittymiselle.

tiistai 7. heinäkuuta 2015 teksti KUNTO PLUS

Kannattaa pitää silmällä verensokeriaan: 64 500 naista seuranneen ruotsalaistutkimuksen mukaan kohonneen verensokeritason todettiin olevan riskitekijä peräti viiden syöpämuodon kehittymiselle. Kohonneeseen verensokeriin liittyvät syövät ovat ihosyöpä, haimasyöpä, kohdunrungon syöpä ja virtsateiden syöpä sekä alle 49-vuotiailla naisilla myös rintasyöpä.

Veren sokeritaso nousee helposti korkeaksi, jos sairastaa diabetesta tai jos ruokavalio sisältää paljon sokeria. Verensokeriaan voi tarkkailla itse verensokerimittarilla tai mittauttamalla tason terveyskeskuksessa.

Kohonneen verensokerin merkkejä ovat jatkuva jano, väsymys, selittämätön laihtuminen ja tihentynyt virtsaamisen tarve.

Näin pidät verensokerin sopivalla tasolla


Verensokeritason pysyy parhaiten sopivalla tasolla, kun syö usein ja runsaskuituista ruokaa.

Aamupala:Täysjyvää ja kuituja, esimerkiksi kaurahiutaleita/puuroa tai ruisleipää ja hedelmä.

Välipala:Pähkinöitä, siemeniä (kuten manteleita, auringonkukan-, kurpitsan-, seesaminsiemeniä) jogurttia, hedelmiä tai tuoremehua, johon ei ole lisätty sokeria.

Lounas:Ruisleipää, päällysteenä kalaa, kanaleikettä, vähärasvaisia lihaleikkeleitä tai munaa.

Välipala:Pähkinöitä, siemeniä, jogurttia, hedelmiä tai makeuttamatonta tuoremehua.

Iltaruoka:Täysjyväpastaa, ruskeaa riisiä tai perunoita + kalaa, nahatonta kanaa + kasviksia kuten papuja, kaalia, parsakaalia, valkosipulia, ituja ja sipulia.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee