Lue myös

Kaalit

Lehtikaali

Lehtikaalia sydämen hyväksi.

keskiviikko 6. marraskuuta 2013 teksti KUNTO PLUS

Superruoka: Lehtikaali

Lehtikaalin on tutkimuksissa havaittu vähentävän epäterveellisen rasvan määrää veressä. Se on erityisen kuitupitoista, mikä ehkäisee rasvan siirtymistä vereen ja voi myös auttaa ehkäisemään suolistosyöpää.

Kalsiumin lähteenäkin lehtikaali on erinomainen: 100 g lehtikaalia täyttää peräti 20 % päivittäisestä kalsiumintarpeesta.

Tiesitkö tätä?

  • Lehtikaalin sisältämä orgaaninen rikkiyhdiste sulforafaani suojaa limakalvoja ilman epäpuhtauksiilta. Lisäksi sen sisältämät kuidut sitovat haitallisia aineita ja kuljettavat ne ulos elimistöstä. 
  • Lehtikaalia myydään myös valmiiksi suikaloituna.  
  • Antioksidantteja: Lehtikaalissa on enemmän antioksidantteja ja vitamiineja kuin useimmissa muissa vihanneksissa. 
  • Lehdet: Huuhtele lehtikaalin lehdet huolellisesti. Poimuihin jää helposti multaa tai pieniä toukkia.
  • Lehtiruodit: Höyrytä lehtiruodit, pirskota päälle viinietikkaa ja tarjoa alkuruokana. 
  • Kuitua: Lehtikaalissa on kaksi kertaa niin paljon kuitua kuin parsakaalissa. 

Käyttövinkkejä

  1. Hienonna lehtikaalia salaatteihin. Lisää joukkoon pähkinöitä sitomaan lehtikaalin rasvaliukoisia vitamiineja.
  2. Lisää terveysbuusteria pestoon, keittoihin, risottoihin ja smoothieen.
  3. Tee lehtikaalista rapeita sipsejä ja silppua sitä vohveleihin ja pannukakkuihin. 

Säilytys

  • Lehtikaali säilyy muovipussissa jääkaapissa jopa 3 viikkoa.
  • Ryöppää lehtikaali kevyesti ja pakasta heti. Lehtikaali säilyy pakastettuna noin 10 kuukautta.
  • Sulata pakastettu lehtikaali ja purista ylimääräinen neste pois ennen käyttöä. 

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee