Nainen seisoo puhelin kädessä
Voiko ruokapäiväkirja auttaa painonpudotuksessa?

Merete kokeili KUNTO PLUSsan Fooddiarya ja kirjasi kolmen viikon ajan sovellukseen kaikki ateriansa ja välipalansa. Lue, mitä siitä seurasi.

Voiko ruokapäiväkirjasovellus auttaa painonpudotuksessa?

Haaveiletko omasta ravitsemusohjaajasta ja henkilökohtaisesta valmentajasta, jotka opastaisivat kädestä pitäen terveellisempiin elämäntapoihin? Jos moinen ei ole mahdollista, kenties samaan tavoitteeseen voisi päästä omatoimisesti – helposti ja huokeasti. Pyysimme Mereteä kokeilemaan KUNTO PLUSsan Fooddiary-ruokapäiväkirjaa ja selvittämään, voisiko se auttaa oppimaan uusia, terveellisempiä elämäntapoja.

keskiviikko 9. toukokuuta 2018 teksti Jeanette Linder

41-vuotias Merete lähti rohkeasti kokeilemaan KUNTO PLUSsan Fooddiary-ruokapäiväkirjaa. Hän halusi opetella syömään terveellisemmin ja pudottaa samalla painoa – niin, että tulokset myös pysyisivät.

Merete kokeili Fooddiarya kolmen viikon ajan ja kirjasi siihen kaikki ateriansa. Kokeilun alkajaisiksi hän määritteli painonpudotustavoitteen, jonka perusteella sovellus laski, monenko kilokalorin edestä hän sai syödä päivässä.

Mereten 3 viikon kokeilu

1. päivä1. Näinkö vähän saan syödä? Saa nähdä, onko vatsani tästä projektista yhtä innoissaan...

7. päivä: Jipii! Olen karistanut jo 1,5 kiloa.

12. päivä: Ikävöin NIIN työpaikan perjantaiviineriä. Tuntuu kuin energia olisi jotenkin vähissä. Ehkä painonpudotustavoite oli sittenkin turhan kunnianhimoinen

14: päivä: Hienosäädin painotavoitetta ja sain päivään lisää kaloreita. Tulos: huippuhyvä olo ja edelleen terveellinen ruokavalio.

21. päivä: Vähemmän napostelua. Pienemmät annoskoot. Lisää liikuntaa. Fooddiary menee todellakin jatkoon!

Lue lisää KUNTO PLUSsan Fooddiary-ruokapäiväkirjasta!

Mereten tulokset

Paino: - 2,3 kg
Vyötärö: - 2 cm
Päivän energiatavoite pidetty: 18 päivänä 21:stä

Millaista Fooddiaryn käyttäminen oli?
Oli todella hyödyllistä kirjata ylös kaikki, mitä oikeasti suuhuni pistän. Sovelluksen ansiosta mietin nyt kahdesti, sillä näen saman tien, kuinka paljon kaloreita popsin. On tosi motivoivaa, kun on sovellukselle vastuussa. Se osaa myös ehdottaa, että voisin liikkua vähän enemmän, jos olen syönyt liikaa päivän suositeltuun kokonaisenergiansaantiin nähden.

Tuliko matkalla takapakkeja?
Oli vähän harmillista huomata, miten paljon hedelmät kerryttivät päivän energiasaldoa. Otin aluksi töihin mukaan hedelmiä terveelliseksi naposteltavaksi, mutta huomasin pian, etten voikaan syödä niitä ihan miten sattuu.

Mitä opit kokeilun aikana?
Että syön ihan liikaa hiilihydraatteja! Enkä toisaalta tarpeeksi rasvoja. Olen kuitenkin oivaltanut myös sen, että joissakin asiassa voin vähän joustaa – en esimerkiksi selviä ilman ruisleipää. Olenkin päättänyt, että kunhan pysyn päivittäisessä kokonaisenergiamäärässä, voin syödä hieman sallittua enemmän hiilareita. Se tuntuu toimivan hyvin. Olen myös oppinut syömään pienempiä annoksia ja jättämään santsaamatta. Ennen kauhoin ruokaa aivan liian suuria määriä, mutta nyt kun olen punninnut ruokani ja kirjannut ateriat Fooddiaryyn, tiedän paljon tarkemmin, mitä todella tarvitsen – ja syön sen mukaisesti.

Muuttuiko jokin muu?
Kyllä, sovellus on herättänyt minut miettimään myös sitä, paljonko minun tulee liikuttua. Käyn nyt välillä kaupassa kävellen sen sijaan, että hyppäisin autoon. Teen myös usein parin kilometrin lisäkierroksen, kun kävelen hakemaan tytärtäni. On tosi motivoivaa nähdä, miten liikkumalla saa myös liikkumavaraa päivän energiasaldoon.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee