© Jakobhelbig.com

Väärä väite: laihduttajan kannattaa keskittyä vain ruokavalioon

Painonpudotuksessa ruokavaliomuutos on olennaista, mutta kannattaako laihduttajan täysin laistaa liikunta?

perjantai 12. helmikuuta 2016 teksti Irene Brøndum

Liikunta tukee terveellistä painonpudotusta

Jotkut laihdutusteollisuuden tahot puhuvat sen puolesta, että laihduttaminen on parasta aloittaa ruokavalion muutoksesta, ja liikuntaa voi lisätä myöhemmin, jos vain jaksaa. Totta on, että liikunta voi haitata painonpudotusta jos tavoitteena on vain saada vaa'an lukema pienemmäksi, koska lihakset painavat enemmän kuin rasva, verta muodostuu kehossa enemmän ja glykogeenivarastot kasvavat. Tosiasiassa kuitenkin kasvattaessasi lihaksia samalla, kun menetät rasvaa, on painonpudotus vastineeksi mahdollisimman terveellistä. Liikunta näyttää vähentävän vyötärölihavuutta ja lisäävän lihasten ja maksan insuliiniherkkyyttä. Liikunta on siis tärkeää painoa pudotettaessa. Lihasmassa on lisäksi metabolisesti aktiivisempaa kuin rasva. Näin ollen mitä enemmän vahvistat lihaksiasi, sitä vilkkaampi on lepoaineenvaihduntasi. Liikunta voi olla itse asiassa tärkeämpää terveydelle kuin painonpudotus yksinomaan ruokavalion avulla.

Mene siis pyörällä töihin tai kauppaan, tee itse kotitalosi lumityöt ja raahaa lapset silloin tällöin uimahalliin. Kaikki on hyväksi.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee