Vaakaan ei kannata aina uskoa

Kun liikunnan määrää lisätään nopeasti useaan kertaan viikossa, voi se näkyä jopa painon nousuna.

torstai 8. heinäkuuta 2010 teksti KUNTOPLUS

Jos liikunnan määrä on lähtötilanteessa ollut olematon tai ainakin vaatimaton, liikunnan aloittamisen aikaansaamat muutokset elimistössä voivat piilottaa edistyksen, vaikka rasvaprosentti onkin laskenut.

Liikuntaharrastuksen alussa ei pidä lannistua, vaikka tuloksia ei näkyisikään vaa’alla.

Syy ei ole niinkään siinä, että lihakset kasvaisivat äkkiä, kun liikuntamäärää lisätään. Lihasten kasvu on harvoin syynä muutamien viikkojen aikana tapahtuneeseen usean kilon painon nousuun. Todennäköisempi syy on, että kuntoilu vaikuttaa veren määrään elimistössä, hiilihydraattien varastoitumiseen lihaksissa sekä kehon nestetasapainoon.

Usko mielummin mittojasi!

Ennen kaikkea on tärkeää muistaa, että vaa'an lukemilla ei ole merkitystä, kunhan rasva sulaa kehosta. Edistymistä voi sen sijaan seurata monella muulla tavalla.

Yksi parhaista keinoista on tarkkailla vaatteiden istuvuutta. Jos vyöhön saa tehdä uusia reikiä tai vaatevarastoa täytyy uudistaa numeroa tai paria pienemmillä vaatteilla, voi olla varma siitä, että tulokset eivät ole kuvittelua.

Voit myös pitää kirjaa vyötärön-, lantion- ja reisienympäryksestä. Kun rasva lähtee, mitat pienenevät.

Martin Kreutzer

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Mikä sinua auttaa rentoutumaan kiireisen päivän jälkeen?


KUNTO PLUS suosittelee