Herkuttelu lähtee helposti lapasesta tv:n äärellä.

Jos haluat syödä hitammin, kokeile syömäpuikkoja.

© iStock

Vähemmällä kylläiseksi aivoja huijaamalla

Ähkyjen välttämiseksi ja painonhallinnan tukemiseksi voi joskus olla paikallaan tarkistaa aterioiden annoskoot – muutamalla aivojenpuijausniksillä voi tulla kylläiseksi vähemmälläkin mätöllä.

perjantai 21. syyskuuta 2018 teksti Frederik Nørby ja Charles Spence

10 helppoa konstia syödä vähemmän aterioilla

Kaikki aistit ovat mukana syömisessä. Aisteja voi myös narrata niin, että syöt vähemmän ja terveellisemmin – ilman että olo tuntuu yhtään huijatulta. Keräsimme neurogastronomiaksi nimetyn uuden tieteenalan asiantuntijan avulla 10 pientä niksiä, joiden avulla voit manipuloida omia aistejasi tyytymään vähempään.

1. Valitse oikea lautanen

Aivan ensimmäiseksi ei ehkä tule mieleen, että lautasen ulkonäölläkin on oma vaikutuksensa syömiseen. Pienemmältä lautaselta syödään tietysti yleensä vähemmän kuin isolta. Mitä pienempi lautanen, sitä suuremmalta ruoka-annos näyttää: aivot on huijattu uskomaan, että lautasella on enemmän ruokaa kuin onkaan, ja nälkä talttuu vähemmästäkin ruuasta. Mutta myös lautasen väri vaikuttaa ruokahaluun. Tutkijoiden mukaan punaiselta lautaselta syödään vähemmän kuin muun värisiltä. Ilmiötä on selitetty sillä, että aivomme pyrkivät automaattisesti torjumaan punaista väriä. Väri vaikuttaa myös siihen, miltä ruoka maistuu: valkoiselta, pyöreältä lautaselta syöty ruoka aistitaan 10 % makeampana kuin sama ruoka mustalta, neliömäiseltä lautaselta syötynä. Kokonaan sokeritonkin ruoka saadaan tällä lailla maistumaan aavistuksen verran makealta.

2. Vältä äänekästä musiikkia ja taustamelua

Suosi ruokaravintolaa valitessasi hiljaisia ja rauhallisia ravintoloita. Joissakin ravintoloissa musiikki soi yli 100 desibelin voimakkuudella, ja tämän tasoinen melu heikentää ihmisen kykyä maistaa suolaista ja makeaa.

Ruokailua ennen taas kannattaa kuunnella hidasta musiikkia. Mitä hitaammalla musiikilla ateriaa on pohjustettu, sitä hitaammin lusikka ja haarukka liikkuvat suun ja lautasen välillä. Kun ennätät paremmin tunnistaa mahan täyttyessä aivoihin lähtevät kylläisyysviestit, tulet syöneeksi vähemmän. 

3. Paras muoto: kiinteä

Mitä helpompaa ruokaa tai juomaa on nauttia, sitä enemmän sitä nautimme. Käytämme nimittäin suun alueella sijaitsevia aistinelimiä mittaamaan, paljonko olemme syöneet ja milloin on aika lopettaa. Siksi nautimme omenamehuna helposti enemmän energiaa kuin omenasosetta syömällä, ja kaikkein vähiten kaloreita nautimme, kun syömme omenamme kokonaisena.

Nainen syö omenaa

Omenasta kannattaa nauttia kokonaisena hedelmänä mehun sijaan.

© iStock

4. Keskity maistamiseen

Koeta tunnistaa kaikki ruokasi makuvivahteet, mausteista valmistusaineisiin. Mitä tarkemmin havainnoimme sitä, mitä aterian mittaan nautimme, sitä todennäköisemmin osaamme lopettaa ajoissa ja saamme silti enemmän irti ruuan mauista ja rakenteista. ”Mindful eating” on mainio tekniikka.

5. Telkkari kiinni

Tutkijoiden mukaan syömme TV:n ääressä keskimäärin 33 % normaalia enemmän. Lempiohjelman katseleminen sitoo huomiokykymme siinä määrin, että emme kunnolla huomaa, mitä ja kuinka paljon panemme suuhun. 

6. Ruoka piiloon

Älä pidä ruokaa näkösällä. Läpinäkyviin muovirasioihin ja lasiastioihin sekä lasiovisiin kaappeihin varastoituja herkkuja on vaikeampi vastustaa kuin läpinäkymättömän oven takana, vetolaatikossa tai läpinäkymättömässä purkissa olevia. Ei ole mitään mieltä herätellä ruokahaluaan näkyvillä houkutuksilla aina keittiössä käydessään.

7. Painoa astioille

Pidä lautasta tai kulhoa kädessä syömisen aikana, älä laske sitä pöydälle. Mitä raskaampi lautanen, sitä nopeammin aivosi uskovat, että lautasella oleva pienempi annos riittää täyttämään mahan.

8. Syö puikoilla

Puikoilla syöminen on hyödyllinen taito, joka kannattaa opetella ellet osaa jo. Puikot ovat haarukkaa parempi valinta monestakin syystä: Useimmille meistä syöminen on puikoilla vaikeampaa kuin haarukalla, joten syömme vähemmän jo siksi, että se on niin hankalaa. Puikoilla syöminen on myös hidasta, ja hitaasti syöminen on monella tavalla terveellistä. Jos syömäpuikot eivät vain ole sinun juttusi, kokeile pidellä lusikkaa väärässä kädessä. Mitä hankalammalta ruuan saaminen suuhun tuntuu, sitä parempi! 

9. Pieni on parempaa

Annostele keitto tavallista pienemmällä kauhalla ja syö annoksesi tavallista pienemmällä lusikalla. Tunnet syöneesi enemmän kuin itse asiassa olet syönytkään.

10. Sininen saa syömään vähemmän

Sininen väri saattaa vähentää syötävän ruuan määrää. 1930-luvun pula-aikaan ravitsemuslaitosten omistajat havaitsivat, että siniset tarjottimet kohensivat katetta, sillä asiakkaat söivät niiltä vähemmän kuin muunvärisiltä. 

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee