Jalat vaa'alla

Aseta riittävän realistinen tavoite, jotta uudenvuodenlupaus ei jää (taaskin) vain lupaukseksi.

© iStock

Uudenvuodenlupausten viisi vaihetta – näin onnistut!

Uudenvuodenlupausten toteuttaminen noudattaa usein samaa kaavaa – vinkeillämme selviät maaliin voittajana.

maanantai 9. tammikuuta 2017 teksti Maria Jespersen

Vuodenvaihteessa moni vannoo aloittavansa aivan uuden elämän ja elävänsä terveellisemmin, stressaavansa vähemmän tai vaikkapa lopettavansa tupakoinnin – tai kaikki kolme samalla rykäyksellä.

Uuden tavan vakiinnuttamiseen menee noin 10 viikkoa, joten jos alkuun tuntuu vaikealta, ei kannata vielä luovuttaa. Opastamme sinut läpi uudenvuodenlupausten tyypillisten vaiheiden.

Vaihe 1. Päätös – näin on jämpti!

Vuoden viimeisenä päivänä lupaat, että ensi vuonna tähän aikaan olet 10 kiloa kevyempi. Ja uusi elämä alkaa heti huomenna! Tai ehkä sittenkin tammikuun 2. päivä.

VINKKI: Aseta itsellesi realistiset tavoitteet, joihin etenemistä on helppo seurata ja mitata. Vältä esimerkiksi seuraavanlaisia lupauksia: "Ensi vuonna laihdutan" (tavoite ei ole konkreettinen) tai "Laihdutan tammikuussa 10 kiloa" (tavoite on täysin epärealistinen). Aseta sen sijaan tavoite selkeämmin: "Noudatan tätä ateriasuunnitelmaa seuraavat 8 viikkoa".

Vaihe 2. Valmistautuminen – alkuhuuma

Herkut on nakattu (tai syöty) pois ja jääkaappi pullistelee terveellistä ruokaa. Jääkaapin ovessa komeilee kuntokeskuksen aikataulu ja eteisen pöydällä odottaa uututtaan hohtava jäsenkortti. 

VINKKI: Valmistautuminen on ratkaisevan tärkeää. Käytännön valmistelut voivat olla esimerkiksi epäterveellisten herkkujen heivaaminen ja jääkaapin täyttäminen terveellisillä ruoilla. 

Henkinen valmistautuminen on vähintäänkin yhtä tärkeää. Käy mielessäsi läpi kaikki mahdolliset tilanteet, joissa saattaisit livetä lupauksestasi, ja laadi vaihtoehtoisia strategioita niistä selviämiseksi. Jos olet tottunut napostelemaan suklaapatukan tai pari iltaisin telkkarin ääressä, voisiko patukat vaihtaa terveellisempään herkkuun tai vaikka kupilliseen teetä? Tai voisiko ratkaisuna olla ruutuajan vähentäminen joksikin aikaa – mitä muuta mukavaa voisit tehdä iltaisin? 

Muista kertoa uudenvuodenlupauksestasi myös lähipiirillesi, jotta nämä osaavat tarvittaessa tukea sinua.

Vaihe 3. Edistyksen merkkejä – jee, paino putoaa!

Työmatka taittuu pyöräillen ja töistä tulee suunnattua suoraan salille. Motivaatio on huipussaan, ja uudet elämäntavat näkyvät myös jo vaa’an lukemissa.

VINKKI: Iloitse täysin rinnoin kaikista edistysaskeleista, vaikka sitten aivan pienistäkin! Huomioi myös muut myönteiset muutokset, joita lupauksesi tuo tullessaan. Jos olet alkanut syödä terveellisemmin pudottaaksesi painoa, huomaat kenties eron myös vireystilassa ja yöunissa? Pidä myös nämä "sivuvaikutukset" mielessä.

Miten painoindeksi lasketaan?

Vaihe 4. Takapakki – ei kai näistä karkeista nyt niin haittaa ole?

Vaikka syöt neljän tunnin välein ja napostelet terveellisesti pähkinöitä ja hedelmiä, et voi vastustaa kollegan kahvitunnilla tarjoamaa synttärikakkua. Kai se on ansaittua kaiken salilla huhkimisen jälkeen?

VINKKI: Hyppää takaisin satulaan niin pian kuin mahdollista. Harva pysyy suunnitelmassaan aivan jatkuvasti, mutta tärkeintä on olla itselleen armollinen ja jatkaa siitä, mihin tuli jäätyä. Takapakkeja sattuu, mutta niiden ei kannata antaa kaataa koko projektia. 

Vaihe 5. Motivaatio kohdilleen – paluu ruotuun porkkanan, ei kepin avulla

Kun repsahdus on käynyt – kuten useimmille käy – ei kannata soimata itseään. Sen sijaan voi luvata itselleen palkinnon treeneihin palaamisesta ja ruokavalion korjaamisesta takaisin terveellisempään suuntaan.

VINKKI: Juuri tässä vaiheessa, kun takana on riemullinen alku ja ensimmäinen takapakki, entiset tavat alkavat helposti hiipiä takaisin ja tarvitaan lisäpotkua lupauksessa pysymiseen. Mieti, mikä motivoi sinua alunperin aloittamaan. Kuvittele itsesi tavoitteesi saavutettuasi – entistä vahvempana, terveempänä, hoikempana tai reippaampana. Mieti, miten olet jo edistynyt ja mitä myönteisiä muutoksia olet kokenut. Palkitse itsesi edelleen pienistäkin edistysaskelista ja nojaa tarvittaessa lähipiirisi tukeen.  

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee