Apua painonhallinnan kriiseihin

Onko motivaatio-ongelmia? Huomaatko tahdottomana napsivasi keksipaketin tyhjäksi siitä huolimatta, että olit vannonut pysyväsi siitä kaukana? Vai tuntuuko koko laihdutusprojekti liian suurelta haasteelta? Älä mene paniikkiin! Lue nämä ohjeet.

tiistai 6. maaliskuuta 2012 teksti KUNTO PLUS

Seuraavaan on kerätty käytännön vinkkejä ja mielikuvaharjoituksia helpottamaan laihduttajan arkea ja auttamaan kriisitilanteiden yli.

1. Nauti ruuasta

Nauti ruuasta myös silloin, kun syöt yksin. Kata kauniisti, sulje televisio ja keskity syömiseen. Mikäli päivän kaikkien aterioiden nauttiminen kaikkien taiteen sääntöjen mukaan ei onnistu, yritä tehdä päivittäin edes yhdestä ateriasta nautinnollinen tilanne. Älä kuitenkaan kanna huonoa omaatuntoa siitä, jos joskus syöt lounasta tietokoneen ääressä.

2. Kehu itseäsi jokaisesta pienestäkin voitosta

Olet päässyt alkuun! Siitä voit iloita joka päivä. Hehkuta voittoja, älä murehdi tappioita. Kun mielesi tekisi itkeä niitä lukuisia suklaalevyillä, joita et ole voinut vastustaa, kehu itseäsi siitä, että olet tänäänkin juonut runsaasti vettä, kävit eilen pitkällä kävelyllä ja sait lähdetyksi aerobiciin keskiviikkona.

3. Ota rauhallisesti

Anna itsellesi aikaa kiinnittää huomiota itseesi ja kehoosi. Aloita joogaharrastus tai opettele pitämään päivittäin monta taukoa vaikkapa rentouttavan musiikin merkeissä. Kun kehosi kerjää ruokaa, vaikka se ei sitä tarvitsekaan, se itse asiassa yrittää kertoa sinulla jotain aivan muuta. Kuuntele, mitä sillä on sanottavanaan.

4. Ajattele positiivisesti

Tunnista hyvät puolesi. Unohda kilot ja nauti kehostasi. Mihin asioihin olet itsessäsi tyytyväinen? Onko sinulla kauniit silmät, kädet tai jalat? Nauti kehosi voimasta -- siitä, että se jaksaa kantaa sinua päivästä toiseen. Iloitse itsestäsi ja elämästäsi.

5. Älä kiusaa itseäsi

Älä kiusaa itseäsi ruualla tai liikunnalla, mistä et pidä. Älä pakota itseäsi syömään porkkanaa tai selleriä, mikäli ne maistuvat sinusta pahalta. Laihdutusruuan kuuluu olla paitsi terveellistä, myös hyvää. Jos juokseminen tympii, harrasta vaikkapa tanssia tai karatea.

6. Syö suunnitelmallisesti

Älä mene kauppaan nälkäisenä tai yritä tehdä ylitöitä ilman välipalaa. Syö myös kaikki se ruoka, mitä päiväjärjestykseen kuuluu. Säännölliset ruokailutavat ehkäisevät verensokerin heilahtelua, joka saa ahmimaan suklaapatukoita vaikka ei pitäisi.

7. Salli satunnaiset sortumiset

Laihdutusprojektin ei tarvitse kaatua siihen, että jonain päivänä syöt vanhaan malliin. Tunnusta sortumisesi, mutta älä jää märehtimään sitä. Jatka siitä, mihin edellisenä päivänä jäätiin. Voit myös mainiosti sallia itsellesi makean jälkiruuan tai leivonnaisen, kunhan siitä ei tule tapa. Tunnusta silloin, että herkuttelet siksi, että haluat, etkä siksi, että joku tai jokin pakottaa sinut syntiin vasten tahtoasi.

8. Opettele katsomaan tulevaisuuteen

Kuvittele joka aamu mielessäsi tulevaa päivää. Tiedät nyt itsekin, minkälaisissa tilanteissa sorrut todennäköisimmin syömään. Valmistaudu kohtaamaan nämä tilanteet uudella tavalla. Jos edessä on vaikkapa hermostuttava kokous, etsi jokin sellainen tapa rauhoittaa itseäsi, mihin ei liity ruokaa. Älä avaa keksipakettia, vaan käy kävelyllä, pelaa tietokonepeliä tai soita kaverille. Mikäli edessä on ravintola-ateria, päätä jo etukäteen, että tilaat alkuruuan ja pääruuan, mutta et jälkiruokaa. Jos tiedät, että tulet töistä kotiin myöhään ja nälkäisenä, varaa jääkaappiin valmiiksi jotain terveellistä syötävää.

9. Voimaa toisista ihmisistä

Etsi itsellesi laihdutuskumppaneita. Ryhmä iloitsee jokaisen jäsenen voitoista ja tukee kriiseissä. Tieto siitä, että oma laihduttaminen kiinnostaa jotakuta muutakin, on suuri motivaation lähde. Ota tukijoukkoihin myös perhettä ja ystäviä. Se helpottaa arkea.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Haluaisitko eroon kuukautisista?


KUNTO PLUS suosittelee