Nainen kyllästyneenä keittiössä

Tuntuuko olo väsyneeltä ja raskaalta paaston aikana? Siihen on hyvä syy.

© iStock

Mitä elimistössä tapahtuu paaston aikana?

Raskas olo ja verensokerin lasku ovat tuttuja jokaiselle paastoa kokeilleelle. Paastolla on kuitenkin monia myönteisiä vaikutuksia – lue lisää tästä.

maanantai 11. kesäkuuta 2018 teksti M. Kreutzer

Paaston vaikutukset elimistöön

Paastoaminen ei mene muodista – täyspaaston lisäksi monet pudottavat painoa esimerkiksi 5:2-pätkäpaastolla, jossa kahtena päivänä viikosta syödään vain niukasti. Paastostrategiasta riippumatta elimistö käyttää tällöin energiavarastojaan, kun tankkaukseen tulee tilapäinen tauko, mikä monille ei ole silloin tällöin pahitteeksi. 

Paasto voi alentaa verenpainetta ja kolesteroliarvoja sekä helpottaa painonhallintaa. Raskaana oleville, imettäville, diabeetikoille, iäkkäille tai henkilöille, joilla on jokin vakava sairaus tai matala verenpaine, paastoa ei suositella.

MUISTA! Jos haluat paastota, muista, että paasto ei koske nestettä. Juo vähintään 1,5 litraa vettä päivässä.

Juotko tarpeeksi? Tässä 10 hyvää syytä juoda enemmän vettä.

Miten paasto vaikuttaa elimistöon

  • Lihakset voivat tuntua raskailta ja olo voimattomalta energian puutteen vuoksi.
  • Alhainen verensokeri voi vetää myös mielen matalaksi. Paasto voi toisaalta auttaa pitämään verensokerin jatkossa paremmin tasapainossa.
  • Verenpaine ja kolesteroliarvot laskevat.
  • Nälkä katoaa, kun keho alkaa tuottaa ruokahalua hillitseviä ketoaineita.
  • Energiavajeen vuoksi elimistö alkaa hyödyntää vähitellen rasvavarastoja.
  • Palautuminen tehostuu, sillä paasto lisää kasvuhormonin (hGH) eritystä.
  • Vastustuskyky saa lisäpotkua, sillä paasto lisää valkosolujen tuotantoa ja uudistaa immuunijärjestelmää. Se vähentää myös syöpäriskiin liittyvien IGF-1-kasvutekijöiden pitoisuutta.

Haluatko kokeilla paastoa? Voit aloittaa tästä.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee