Onnistunut painonhallinta

Painonhallinta ei tarkoita pikakuureja vaan pitkäjänteistä tottumuksien muuttamista.

maanantai 29. kesäkuuta 2015 teksti KUNTO PLUS

Painonhallinta ei tarkoita pikakuureja, joissa on oletuksena, että hetkellisellä radikaalilla muutoksella päästään nopeasti painotavoitteeseen, mutta ravitsemustottumuksiin ei puututa pitkäkestoisesti. Kuureissa on jo oletuksena, että rankan kuurin jälkeen palataan takaisin entisiin tapoihin, ja paino palaa väistämättä jälleen entisiin lukemiin.

Jotta painonhallinta onnistuisi, on noudatettava painonhallintasuunnitelmaa tai periaatteita, joiden avulla paino kehittyy toivottuun suuntaan tai ylläpitovaiheessa pysyy ennallaan.

Järkevä painonhallinta täyttää seuraavat tuntomerkit:

- Painonmuutokseen on todellinen tarve
(olet painoindeksin mukaan yli- tai alipainoinen)
- Painonmuutos ei ole liian nopeaa
- Lihasmassa säilyy tai lisääntyy
- Paino ei jojoile
- Energiansaantia muutetaan terveellisesti niin, että ravinnosta saadaan tarpeelliset ravintoaineet
- Painonmuutos perustuu terveelliseen ravitsemukseen, ei kikkailuun.

Painonhallinnassa on kaksi vaihetta:

1. vaiheessa paino pyritään saamaan tavoitetasolle ravitsemusta ja liikuntaa koskevilla elintapojen muutoksilla.

2. vaiheessa paino pidetään tavoitetasolla.

Siis:

Vaihe 1: Painon muutos toivottuun suuntaan
Vaihe 2: Tavoitepainon ylläpitäminen

1. vaiheessa keskitytään painonmuutokseen - nautittua energiamäärää muutetaan terveellisellä ja järkevällä tavalla, niin että paino kehittyy haluttuun suuntaan. Tasaista ja rauhalliseen tahtiin etenevää painokehitystä pidetään yllä, kunnes päämäärä on saavutettu, jolloin siirrytään vaiheeseen 2.

Päämääränä on elämänmuutos, jolla ruokailu- ja liikuntatottumuksia muutetaan niin, että saavutettu tavoitepaino pysyy.

Paino-ongelmien hoidosta saadut kokemukset viittaavat siihen, että suurin haaste liittyy painon pitämiseen tavoitetasolla.

Varmaan jokainen paino-ongelmien kanssa kamppaillut on pystynyt jossain vaiheessa saavuttamaan tavoitepainonsa. Haasteena onkin ylläpitovaihe - vanhoihin elintapoihin ei ole paluuta, jos mieli säilyttää tulokset. Tavoitepainon ylläpitäminen ei kuitenkaan ole yhtä rankkaa ja tahdonvoimaa vaativaa kuin painon muuttaminen suuntaan tai toiseen. Kyse on ennen kaikkea kohtuudessa pysymisestä.

LUE MYÖS: Painoindeksilaskuri – miten painoindeksi lasketaan ja mitä se kertoo

Saavuta tavoitteesi vuonna 2019!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee