Maria Lucia ja Frida Hallqvist keittiössä

Haaveiletko nopeasta painonpudotuksesta? Tee kuten Maria Lucia ja laihdu 10 kiloa 12 viikossa.

© Jakob Helbig

Kiinteyttä ja voimaa treenistä ja ruuasta

Maria pudotti 10 kiloa 12 viikossa terveellisemmän ravitsemusohjelman ja omavalmentaja Frida Hallqvistin tehokkaan treeniohjelman avulla. Kerromme, kuinka se tapahtui, ja esittelemme treeni- ja ruokavinkit, joilla keho kiinteytyy ja energiaa riittää niin treeniin kuin arkeen. Oletko valmis muutokseen?

perjantai 6. tammikuuta 2017 teksti Frida Hallqvist & Inge Eriksen

Aloin nauttia treenistä

Maria sai 12 viikossa uuden, kiinteämmän vartalon, ihastui rankkaan treeniin ja oppi syömään järkevästi.

– On ihan hurjaa, miten yksinkertainen treeniohjelma ja ravintoneuvot voivat saada ihmisessä aikaan melkein täydellisen muodonmuutoksen, hämmästelee Maria. Varsinkin treeniohjelma avasi 32-vuotiaan Marian silmät.

– Kaikkein parasta on se, että olen oppinut nauttimaan treenistä! Nykyään  rakastan maitohapoille vievää treeniä, joka saa lihakseni tärisemään, sitä henkistä taistelua, joka kivun voittamiseen tarvitaan, ja sitä, että tulen joka kerralla vahvemmaksi ja kehityn koko ajan.

Katso, mihin treeniin Maria ihastui.

Vaikka liikuntaohjelma sujui Marialla todella mallikkaasti, ravintosuunnitelman noudattaminen sen sijaan tuotti suurta tuskaa.

– Ilman muuta kaikkein vaikeinta on ollut oppia syömään terveellisesti ja ravitsevaa ruokaa. Elimistöltä ja varsinkin aivoilta vei aikaa oppia ymmärtämään, ettei minun pidä ahtaa mahaani täpötäyteen, vaan syödä vain yksi annos kerrallaan, sanoo Maria, joka vaikeuksista huolimatta noudatti ohjelmaa kurinalaisesti.

– Päätin heti alussa, että treenaamatta jättäminen ei tule kysymykseenkään, enkä saa alkaa keksiä huonoja tekosyitä, miksi muka voisin syödä mitä tahansa. Treenit merkittiin heti kalenteriin, ja noudatin ravintosuunnitelmaa pilkulleen. Aina kun olin treenannut tai syönyt suunnitelman mukaan, olin ylpeä itsestäni. Se vahvisti minua henkisesti ja antoi voimaa jatkaa ohjelmaa.

Maria on laihduttanut usein ennenkin ja lihonut kilot aina takaisin, mutta nyt hän kokee muutoksen olevan vankalla pohjalla.

– Kuuri oli superhyvä alku todelliselle elämänmuutokselle kohti uutta ja terveellisempää elämäntapaa. Muutos ei tapahdu 12 viikossa. Se vie aikaa, mutta on tärkeää pysyä kärsivällisenä ja olla myös henkisesti mukana - eikä vain suorittaa ohjelmaa. Ensi kertaa olen ollut aidosti valmis ja avoin todelliselle elämäntapamuutokselle, vielä 12 viikon jälkeenkin. Se ratkaisee, pystynkö jatkamaan tällä hyvin alkaneella matkalla, hän sanoo.

LUE MYÖS: Kouramenetelmä auttaa pudottamaan painoa järkevästi


Marian noudattamat ravitsemusperiaatteet

  • 1600 kcal jaettuna 6 aterialle
    Useat pienet ateriat takaavat, että energia- ja verensokeritaso pysyy hyvänä, jotta voimia riittää myös treeniin.

Ota kalorit haltuun kalorilaskurin avulla.

  • Nauti ruuasta

    Ruoka on kokonaisvaltainen, monia aisteja hellivä nautinto. Kiinnitä huomiota sekä makuun että esillepanoon. 

Kaipaatko ideoita terveellisiin ja vaihteleviin aterioihin, jotka maistuvat herkullisilta mutta sen lisäksi myös näyttävät kauniilta?

  • Ajattele viikkoja, älä päiviä

    Elimistön tarpeet vaihtelevat: joinakin päivinä kaipaat enemmän ruokaa kuin toisina. Siksi voit lainata tai siirtää joitakin päivän aterioista toiseen päivään, kunhan pidät huolta, että aterioiden määrä pysyy viikkotasolla kurissa. Viikon päätyttyä aloitat jälleen alusta.

  • Puhtaat raaka-aineet

    Kun teet ruuan itse alusta asti, niin tiedät, mitä ateriasi todella sisältää. 

Mitkä ovat 10 terveellisintä elintarviketta?

  • Tunnista mielialasi

    On tärkeää tunnistaa omat tuntemuksensa. Ei ole ongelma, että on nälkä. On vain terveellistä, että elimistö ilmoittaa, mitä se tarvitsee sen sijaan, että vatsaa vain täytetään omia tarpeita kuuntelematta.

  • Päivittäiset suositukset

    Syö runsaasti kasviksia sekä lounaalla että päivällisellä. Pyri syömään 600 g - 1 kg kasviksia joka päivä, mutta syö vain 1 hedelmä päivässä. Juo suuri lasillinen vettä ennen jokaista ateriaa.

Kaipaatko ideoita siihen, miten saat koko perheen syömään enemmän kasviksia?

Lue lisää Marian painonpudotuksesta ja katso vinkit terveellisempään elämäntapaan tämän kuun lehdestä.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2020!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee