Hoikka vaalea nainen juoksee
© Colourbox

Treeni, joka kuluttaa energiaa tuplasti enemmän kuin juoksu

Tiesitkö, että kaloreita voi kuluttaa näinkin tehokkaasti?

sunnuntai 3. heinäkuuta 2016 teksti Anja Bruneskjold

Onko lenkkipolku alkanut tympiä? Haluaisitko vaihtelua treenaamiseen JA lisää vapaa-aikaa? Kenties tässä on sinulle vastaus!

HIIT-treenin tiedetään olevan todella tehokas tapa panna rasva palamaan, mutta tiesitkö, HIIT-harjoituksessa voi energiaa kulua jopa tuplasti juoksulenkkiin verrattuna?

Yhdysvaltalaisessa Wisconsin-LaCrosse-yliopistossa tutkittiin 20 minuutin omalla kehonpainolla kiertoharjoitteluna tehdyn tehotreenin vaikutuksia. Osallistujien treeniin kuului mm. burpeita, punnerruksia, askelkyykkyjä ja kyykkyjä. Harjoitteita tehtiin 20 sekuntia kerrallaan, minkä jälkeen pidettiin 10 sekunnin tauko. Yhtä harjoitetta tehtiin tällaisina intervalleina yhteensä 4-5 minuuttia.

15 kilokaloria minuutissa

20 minuutin rehkimisen jälkeen jälkeen osallistujien todettiin kuluttaneen keskimäärin 15 kilokaloria energiaa minuutissa. Se on lähes kaksi kertaa sen verran kuin juoksulenkillä palaa.

Tutkijat huomauttivat, että energian kulutuksessa keskeistä oli nimenomaan treenin tehokkuus. Osallistujat olivat kaikki kohtuullisen hyvässä kunnossa, mutta eniten energiaa kului niillä, jotka pistivät kaikkensa peliin ja olivat 20 minuutin jälkeen aivan uuvuksissa.

HIIT-treenin voi tehdä mainiosti itsekin, kunhan saa komennettua itsensä pistämään kaiken peliin ja rohkenee reippaasti ylittää mukavuusalueensa rajat  – jos harjoituksen jälkeen ei ole aivan puhki, on tullut tehtyä jotain väärin.

Kokeile ilmaista energialaskuriamme ja tarkasta, montako kilokaloria tarvitset päivittäin.

Mitä on HIIT?

HIIT tulee sanoista high intensity interval training, ja harjoittelun ideana on tehdä lyhyitä intervalleja täydellä teholla. Tärkeintä on saada syke kohoamaan reippaasti.

Menetelmä sopii useimpiin kestävyyslajeihin, kuten juoksuun, uintiin ja soutuun, sekä lihaskuntoharjoitteluun, jossa harjoitteet keskittyvät suurten lihasryhmien treenaamiseen.

Jos haluat tehdä HIIT-treenin, kokeile esimerkiksi treenata täysillä 30 s ja levätä 10 s ja jatka sitten suoraan seuraavaan harjoitteeseen. Juoksulenkillä taas voit juosta vuorotellen 20 s spurtin ja 1 min rauhallista juoksua

Burpeet pistävät energiankulutukseen vauhtia ja auttavat karistamaan rasvaa lihasten tieltä – mutta osaatko tehdä burpeen oikein? Tarkasta tekniikka täältä!

KUNTO PLUS suosittelee
Saatko liikaa kaloreita päivän mittaan?
Halusitpa sitten pudottaa painoasi tai pysyä nykyisessä painossasi, KUNTO PLUS -lehden Ruokapäiväkirja on ihanteellinen väline ruokavalion ja päivittäisen energiansaannin tarkkailuun.  

Kokeile Ruokapäiväkirjaa 5 päivää ilmaiseksi

Miksi treenivaatteella on väliä

Monikaan asia ei latista treeni-intoa yhtä tehokkaasti kuin kainaloita hiertävä toppi, hikisenä selkään liimautuva treenipaita ja valuvat tai vyötäröltä rullautuvat treenihousut. Panosta siis kunnon treenivaatteisiin, olet sen ansainnut.

JUURI NYT tarjoamme tyylikkäät, LAADUKKAAT, korkeavyötäröiset trikoot ja hyvännäköisen, väljän treenitopin + 4 numeroa KUNTO PLUS -lehteä, jonka joka numerossa on hyvinvointivinkkejä jokaiseen päivään, tehokkaita treeniohjelmia sekä herkullisia ja helppoja reseptejä yhteishintaan 24,90 €. Kannattaa pitää kiirettä, sillä tämä erinomainen tarjous ei ole enää kauaa voimassa.

Katso tarjous TÄÄLTÄ!

PS. Vaikka sinun trikoosi eivät valuisikaan, ansaitset uudet, hyvännäköiset treenivaatteet. Katso tarjous täältä: 4 KUNTO PLUS -lehteä ja Active Fit -treenisetti yhteensä 24,90 €.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

KUNTO PLUS suosittelee