Nainen putkirullailee
© iStock

Miksi putkirullaus kannattaa

Näkemiin vaan jumit!

perjantai 13. tammikuuta 2017 teksti Anna Sjøstrøm

Putkirullailu on kasvattanut ansaitusti suosiotaan tehokkaana kehonhuoltomuotona, mutta miten se vaikuttaa ja miksi se kannattaa ottaa osaksi treeniohjelmaa?

1. Parantaa verenkiertoa lihaksissa

Rullailu parantaa verenkiertoa ja aineenvaihduntaa, jolloin lihaksiin pääsee enemmän happea ja ravintoaineita, ja toisaalta kuona-aineiden poistuminen voi nopeutua. Käsittely vetristää näin paikkoja ja auttaa tehostamaan palautumista.

2. Lievittää lihaskipua

Treenistä kipeytyneet ja jäykät lihakset ovat varmasti tuttu ilmiö monelle. Putkirullailu hieroo kireitä lihaskalvoja ja parantaa verenkiertoa lihaksiin, jolloin kipukin hellittää. Rullaillessa kannattaa pitää rullattava lihas mahdollisimman rentona - käsittelyn ei ole tarkoitus olla tuskaisan kivuliasta.


3. Ehkäisee vammoja

Verenkiertoa tehostavan vaikutuksen ansiosta rullailu sopii hyvin myös lämmittelyyn, jolloin se auttaa ehkäisemään lihasvammoja. 

4. Parantaa liikkuvuutta

Rullailu auttaa parantamaan liikkuvuutta ja venyvyyttä, mikä auttaa myös osaltaan ehkäisemään vammoja ja kipua.

5. Voi lievittää stressiä

Kehoa vetristävä rullailu voi auttaa myös lievittämään stressiä, kun lihasten jännitykset aukeavat. Eteläkorealaisessa tutkimuksessa on saatu viitteitä siitä, että rullailu voi lievittää stressiä myös aktivoimalla parasympaattista hermostoa.

Ehkä sinua kiinnostaa...