Perinteisiä juoksukenkiiä: New Balance WR1226 ja Nike Zoom Structure

Perinteisillä juoksukengillä juokseminen

Perinteisten juoksukenkien suurin etu on se, että juoksemistapaa ei tarvitse erikseen harjoitella.

maanantai 30. toukokuuta 2011 teksti KUNTO PLUS

Perinteisten juoksukenkien rakenne

Hyvä perinteinen juoksukenkä sopii omaan jalkaan ja juoksutyyliin, tukee hyvin ja antaa hyvän iskunvaimennuksen. Kenkä on tehty vähentämään jalkoihin kohdistuvaa rasitusta heijastamalla töytäisyt koko vartaloon.

Perinteisillä juoksukengillä juokseminen

Kengät tukevat niveliä ja jänteitä periaatteessa niin hyvin, että juosta voi niin kuin itsestä hyvältä tuntuu. Kun juoksee nykyaikaisilla juoksukengillä, joissa on suhteellisen korkea ja täysin iskuvaimennettu kanta, kantapää laskeutuu alustaan esimmäisenä vartalon painopisteen etupuolella. Juoksutapa ei kenties ole yhtä tehokas kuin luonnollinen juoksutapa, mutta se toimii useimpien kohdalla.

Perinteisen juoksutavan edut

Suurin etu on, ettei juoksutavan eteen tarvitse tietoisesti työskennellä. Perinteisiä juoksukenkiä kannattaa käyttää vuorotellen päkiäjuoksukenkien kanssa, niin juokseminen on optimaalista.

Muistettavaa

Vaikka kengät olisivat hyvät, riskinä ovat iskut, jotka voivat ajan mittaan vahingoittaa luustoa ja niveliä. Nykyaikaiset juoksukengät pitävät lisäksi jalkaterät niin tiukasti tuettuina, ettei niiden tarvitse juurikaan työskennellä itse, jolloin jalkaterien lihakset voivat laiskistua, mikä haittaa juoksutyyliä.

Päkiäjuoksukengillä juokseminen

Ehkä sinua kiinnostaa...