Adidas ClimaCool Chill- ja Brooks Green Silence -juoksukengät sopivat luonnolliseen juoksutapaan.

Päkiäjuoksukengillä juokseminen

Luonnollinen juoksu päkiäjuoksukengillä vahvistaa jalkalihaksia ja kehittää juoksutyyliä.

maanantai 30. toukokuuta 2011 teksti KUNTO PLUS

Päkiäjuoksukenkien rakenne

Luonnolliseen juoksuun tarkoitetuissa kengissä on litteä, joustava pohja eikä vahvaa iskunvaimennusta. Päkiäjuoksukenkiä on erilaisia kevyistä ohutpohjakengistä varvikkaisiin (varvaskenkiin) ja hieman teknisempiin, joissa on mukana jonkin verran iskunvaimennusta ja jalan ohjausta.

Miten päkiäjuoksukengillä juostaan

Yksinkertaistaen voi sanoa, että juoksu on samanlaista kuin paljain jaloin. Jalan keskiosa tai päkiä laskeutuu ensin maahan suoraan vartalon alapuolelle, ei kantapää vartalon eteen kuten tavallisilla juoksukengillä. Jos haluaa tuntea eron, voi ensin juosta pienen lenkin paljain jaloin, ennen kuin vetää jalkaan tavalliset juoksukengät. Ero on merkittävä.

Luonnollisen tyylin edut

Luonnollinen juoksutyyli vahvistaa jalkojen lihaksia, mikä kehittää juoksijan taitoa ja voimaa. Kun tekniikan hallitsee, askel on nopeampi ja kevyempi ja vammariski pienempi.

Muistettavaa

Juoksutavan toiseen vaihtaminen ei onnistu noin vain. Uudet kengät vaativat pitkän totuttelun ja mahdollisesti myös valmennusta oikean tyylin oppimiseksi. Senkin jälkeen tarvitsee vielä pitkään (tai jatkuvasti) sekä tavalliset että "luonnolliset" juoksukengät.

Perinteisten juoksukenkien hyödyt

Ehkä sinua kiinnostaa...