Juoksutyyli ratkaisee

Kun lähdet ostamaan uusia juoksukenkiä, sinun tarvitsee tietää, miten askella – siis kuinka jalkasi reagoi, kun juokset. Tarvittaessa se voidaan analysoida urheiluvälineliikkeessä juoksumatolla.

maanantai 22. huhtikuuta 2013 teksti KUNTO PLUS

Askelluksia on neljää tyyppiä


Neutraali pronaatio: Laskeudut kantapään ulkosyrjälle, minkä jälkeen jalka kiertyy hieman sisäänpäin. Tavallinen juoksutyyli naisille, joilla on normaali jalkaholvi.
Lievä ylipronaatio: Laskeudut kantapään ulkosyrjälle ja jalka kiertyy sisäänpäin. Jos jalkaholvisi on madaltunut, jalkasi pronatoi todennäköisesti lievästi.
Runsas ylipronaatio: Jos jalkasi pronatoi runsaasti, jalkasi kiertyy juostessa merkittävästi sisäänpäin, altistut urheiluvammoille, jos kengät ovat väärin tuetut. Jos jalkaterän sisäkaari puuttuu (latuskajalat) tai on madaltunut runsaasti, pronaatiosi on todennäköisesti runsas.
Päkiäjuoksu eli luonnollinen juoksu tai paljasjalkajuoksu: Laskeudut päkiälle ja rullaat siitä varpaita kohti samalla, kun kantapää käy kevyesti ja pikaisesti maassa. On tärkeää, että kantapääkin käy maassa, sillä ”balettityyliin” pelkillä päkiöillä juokseminen kuormittaa akillesjännettä pahasti.

Ehkä sinua kiinnostaa...