Nainen treenivaatteissa kuntokeskuksessa

Entä jos ei huvita?

© Jakob Helbig

Näin pääset (taas) vauhtiin treenaamisessa

Onko viime aikoina ollut enemmän lepopäiviä kuin treenipäiviä, mutta haluaisit löytää taas liikkumisen innon? Apu on lähellä.

torstai 25. tammikuuta 2018 teksti Inge Eriksen

(Uutta) puhtia treeniin viidellä konstilla

1. Hanki treenikaveri

Jos sovit yhteisistä treeneistä kaverin kanssa, pääset varmemmin liikkeelle. Seurassa treenaaminen myös maistuu mukavammalta. Jopa pieni kilpailuhenki voi piristää tunnelmaa, mutta keskittykää liikuntaan. Seurustella ehtii saunassa ja pukuhuoneessa.

2. Aseta järkevä tavoite

Tavoite auttaa kehittymään. Anna itsellesi myös aikaa saavuttaa asettamasi tavoite. Tämä pätee niin painonhallintaan kuin vaikkapa juoksutulosten parantamiseenkin.

3. Kokeile uutta

Jos käyt vuodesta toiseen samalla ryhmätunnilla, saatat kyllästyä. Haasta itsesi ja kokeille säännöllisesti uutta lajia tai ryhmää: saatat hyvinkin innostua vaikkapa kuntonyrkkeilystä tai spinningistä. Jos pidät kuntosaliharjoittelusta, kokeile jatkuvasti uusia laitteita. Uusia ideoita saa myös ryhmätunneilta. Lajien vaihtelusta on sekin etu, että se tekee liikunnasta monipuolisempaa, kehittää tasaisemmin eri lihasryhmiä ja vähentää samalla loukkaantumisriskiä.

4. Palkkaa personal trainer

Henkilökohtainen ohjaaja neuvoo oikeat liikeradat ja opastaa välineiden käytössä. Hän opastaa myös treenaamaan oikealla teholla, jotta liikunnasta on todella hyötyä. Ohjaajan kanssa voitte määritellä sinulle sopivat liikuntatavoitteet ja sopia aikataulusta ja menetelmistä, joilla saavutat tavoitteesi.

5. Tee sitä mistä pidät

Jos et pidä juoksemisesta, älä juokse! Vaihda lenkkarit vaikka zumbatossuihin. Tärkeintä on, että liikkuminen on sinusta houkuttelevaa ja kivaa, muuten into lopahtaa.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Mikä on juoksutavoitteesi seuraavan vuoden aikana?


KUNTO PLUS suosittelee