Nainen treenin jälkeen

Tämä tehotreenimuoto tuottaa tutkitusti eniten liikkumisen iloa.

© iStock

Treenimuoto, joka koukuttaa

Onko treenimotivaatio hukassa? Kokeile HIIT-harjoittelua.

maanantai 9. tammikuuta 2017 teksti Jeanette Linder

Treenimotivaatio voi hiipua lähes olemattomiin kylminä ja pimeinä talvikuukausina, kun liikkeelle lähteminen tuntuu vaativan yli-inhimillisiä henkisiä ponnisteluja. Treeni-intoon voi kuitenkin vaikuttaa lajivalinnalla: tutkijoiden mukaan nopeat ja supertehokkaat HIIT-treenit voivat olla kohtuukuormitteista liikuntaa parempi valinta, sillä ne näyttäisivät tuottavan liikkujille pidemmällä aikavälillä enemmän nautintoa.

Tutkimukseen osallistui joukko liikuntaa harrastamatonta aikuista, jotka treenasivat kuuden viikon ajan annetun treeniohjelman mukaan. Puolet osallistujista tekivät korkeatempoista HIIT-treeniä, puolet puolestaan kohtuukuormittavaa, jatkuvaa treeniä.

Tutustu tehokkaaseen HIIT-ohjelmaan täällä.

Tutkimuksen alussa molemmissa ryhmissä nautittiin treenistä yhtä paljon, mutta viikkojen kuluttua ja osallistujien kunnon kohottua HIIT-ryhmässä treenin koettiin tuottavan enemmän iloa kuin kohtuukuormitteisen treenin ryhmässä, jossa treeninautinto pysyi samalla, matalammalla tasolla koko tutkimuksen ajan.

Tutkijoiden mukaan onkin erityisen tärkeää löytää treenimuoto, joka tuottaa iloa ja nautintoa, jotta siitä tulisi myös pysyvä tapa.


Ehkä sinua kiinnostaa...