Miehiä ja naisia kuntosalilla
Tsemppiä treenikavereista

Täydellinen treenikaveri haussa

Treenikaveri on mainio motivaattori: harjoituksesta ei tohdi laistaa, jos on tullut jo luvattua kaverille!

maanantai 15. helmikuuta 2016 teksti Julie Johannesen

Tutkimukset osoittavat, että muiden kanssa treenaaminen auttaa pitämään motivaatiota yllä pidempään. Jos sohva houkuttelee alituiseen salia enemmän, voi ratkaisu olla treenikaveri, jonka kanssa edetä yhdessä kohti omia tavoitteita. Alla muutama seikka, joita kannattaa aluksi pohtia parhaiden synergiaetujen saamiseksi. 

Mitkä ovat treenitavoitteenne?

Samankaltaiset tavoitteet ja suhtautuminen harjoitteluun luovat hyvän perustan treenikaveruudelle. Kannattaa miettiä kahdesti, jos toiselle tärkeintä on edetä järjestelmällisesti toistosta toiseen treeniohjelmassa ja toiselle vain päästä rupattelemaan työpäivän päätteeksi. 

Pystyttekö motivoimaan toisianne?

Treenikaveruudessa tärkeintä on se, että molemmat voivat ammentaa siitä energiaa ja intoa. Sinun ja treenikaverisi pitäisi tuoda toisistanne esiin parhaat puolet sekä saada toisenne jaksamaan vielä se viimeinen toisto. Yhdessä treenaaminen on hauskinta ja tehokkainta silloin, kun sekä kemianne että kilpailuhenkisyytenne käyvät yksiin. 

Käyvätkö aikataulunne yksiin?

Etätsemppaamisesta ei ole välttämättä suurtakaan hyötyä - kannattaa siis ottaa heti aluksi kalenterit käteen ja varmistaa, että ehditte treeneihin samaan aikaan.

Treenikaverin kanssa ei tarvitse olla kuin kaksi marjaa

Jos oma treeni takkuilee, voi olla hyödyllistä valita treenikaveriksi joku, jolla on aivan erilainen lähestymistapa harjoitteluun. Näin voit saada aivan uutta intoa kokeilla erilaisia asioita, ja löytää uusia näkökulmia ja motivaatiota liikkumiseen. 

Unohda ennakkoluulot

Kun etsit seuraa salille, kannattaa pitää silmät ja mieli avoinna. Treenikaverisi ei tarvitse suinkaan olla paras kaverisi, vaan kannattaa kuulostella, josko vaikka joku työkaverisi, hyvänpäivätuttusi tai uusi tuttavuutesi kuntokeskuksella olisi samalla treeniaaltopituudella kanssasi. Treenikaveriksi sopii hyvin myös vastakkaisen sukupuolen edustaja, sillä siinä missä naiset keskittyvät usein tekemään harjoitteet mahdollisimman oikein, miehet voivat olla kilpailuhenkisempiä - ja näin molemmat voivat löytää yhdessä liikkumisesta uusia ulottuvuuksia omaan harjoitteluun.

 

Hyviä treenejä!

Ehkä sinua kiinnostaa...