Nainen käsipaino kädessään
© Colourbox

Nälkä voi yllättää lepopäivinä

Lempitreenisi vaikuttaa nälän tunteeseen myös niinä päivinä, jolloin et harjoittele.

tiistai 30. elokuuta 2016 teksti Anja Bruneskjold

Voi kuulostaa ihmeelliseltä, mutta on aivan normaalia, että nälän tunne yllättää erityisesti niinä päivinä, jolloin ohjelmassa ei ole lainkaan treeniä.

Pääasiallinen syy nälkään juuri näinä päivinä on se, että elimistö säätelee treenipäivinä erityisen tarkasti nälän tunteeseen vaikuttavien hormonien määrää mutta sama kontrolli ei olekaan käytössä lepopäivinä.

Treenipäivinä elimistö on valmis tukahduttamaan nälän tunteen sekä ennen treeniä että sen jälkeen. Siksi voi tuntua siltä, että lepopäivinä on erityisen nälkäinen.

Kova intervallitreeni vie ruokahalun

Voi kuulostaa uskomattomalta, mutta itse asiassa juuri kova ja rankka treeni, kuten intervalliharjoitus, tukahduttaa nälän kaikkein tehokkaimmin. Eräässä tutkimuksessa osallistujamiehet, jotka tekivät rankan puolen tunnin intervallitreenin, söivät harjoituksen jälkeen keskimäärin 170 kaloria vähemmän kuin miehet, jotka olivat tehneet samaan aikaan vain keskiraskaan treenin.

Tulokset osoittivat, että mitä kovempi treeni, sitä tehokkaammin se tukahduttaa nälän tunteen. Tutkimuksessa verrattiin siis harjoituksia, joissa tempo oli suunnilleen sama koko ajan.

Tutkijoiden mukaan erityisesti intervalliharjoittelu vähentää elimistössä nälkähormoni greliinin tuotantoa samaan aikaan, kun verensokeri nousee. Tästä syystä nälän tunne ennen ja jälkeen kovan treenin ei välttämättä ole samanlainen.

Ehkä sinua kiinnostaa...