Treenaavat ystävykset

Lankuttamisesta tulee hauskempaa, kun yhdistää siihen leikin. Kokeilkaa vaikka sormihippaa lankuttaessa. 

© Jakob Helbig

Näin saat eniten irti kaverin kanssa treenaamisesta

Kaverin kanssa sovitut treenitapaamiset pitävät ja kaverilta saa myös tukea ja tsemppiä silloin, kun motivaatio uhkaa hiipua. Kimppatreenit ovat hauska ja tehokas tapaa pitää kuntoa yllä – lue, miten saatte kaverin kanssa eniten irti yhdessä liikkumisesta.

perjantai 13. lokakuuta 2017 teksti Jeanette Linder

Tehokkaita treenejä kaverin kanssa

Treenikaverin merkitys on uskomattoman suuri. Onnistumisen todennäköisyys paranee aivan selvästi, kun et joudu lähtemään treenaamaan yksin ja kun terveystavoitteet ovat yhtenevät treenikumppanin kanssa. Toiselle annettuja lupauksia ei tule rikottua niin helposti kuin pelkästään omia päätöksiä. Treenikaveri voi antaa sen ratkaisevan sysäyksen, jolla motivaatio säilyy ja liikunnasta tulee tapa. 

Yhteiset treenit

Juoksu

Kaverista on apua esimerkiksi intervalleissa: toinen voi ottaa aikaa ja kirittää, kun toinen juoksee. Intervallien juokseminen on paljon helpompaa, kun ei tarvitse yksin sählätä sekuntikellon kanssa. Toisen juoksuvuorolla toinen saa antaa hengityksensä tasaantua ennen seuraavaa intervallia

Täältä löydät neljä tehokasta intervallitreeniä, jotka voi tehdä yhdessä kaverin kanssa.

Jos olette sopineet käyvänne yhdessä kolmella lenkillä viikossa, mutta ette löydä yhteistä aikaa kuin kahteen kertaan, voitte lähettää tosillenne selfiet lenkiltä. Jos kuvaa kolmannelta lenkiltä ei tule, kaksi lenkkiä väliin jättänyt on toiselle velkaa leffakäynnin.

Uinti

Ensimmäisellä uintikerralla kannattaa aluksi uida pari altaanmittaa ja tarkistaa oma taso. Jos olette suunnilleen saman tasoisia uimareita, voitte uida vierekkäisillä radoilla ja kilpailla keskenänne, niin harjoitteluun tulee kummasti lisätehoa. Jos toinen on toista nopeampi, hitaammalle voi antaa tasoitusta, jonka nopeampi voi yrittää kiriä kiinni, ja hitaampi saa pinnistellä pysyäkseen edellä.

Näin saat lisää vauhtia altaaseen tehokkaalla uintitreeniohjelmalla.

Lihas­treeni

Treenatkaa Seuraa johtajaa -leikin tapaan: yksi tekee harjoitteen ja toinen tekee perässä yhtä monta toistoa, sitten vuoro vaihtuu. Näin tulee treenattua vähän eri harjoitteita ja toisilla laitteilla kuin yleensä, ja samalla tutustuu omiin vahvuuksiinsa sekä siihen, mitkä lihakset ovat jääneet turhan vähälle huomiolle.

Jos noudatatte yhteistä ohjelmaa, voitte tehdä harjoitteet vuorotellen toisen tarkistaessa toisen tekniikan ja avustaessa esimerkiksi vapailla painoilla treenattaessa, tai toinen voi tehdä esim. lankkua omaa vuoroa odotellessa. Kahdestaan voitte tehdä myös pariharjoitteita, kuten punnerruskättelyä tms.

Lue lisää vinkkejä lihaskuntoharjoitteluun täältä!

Ryhmätunnit

Kaksistaan on hyvä mennä ryhmätunneille, vaikka muuten hirvittäisikin. Kaverin kanssa voi naureskella omille kömmähdyksilleen, eikä tunne olevansa "se uusi oppilas", joka ei tunne juuri tämän ohjaajan käyttämiä nimityksiä liikkeistä eikä osaa aavistaa, millaisia "yllätyskyykkyjä" on odotettavissa. 

Kävely

Kävelylenkit ovat parasta silloin, kun haluaa yhdistää yhdessäolon ja liikunnan. Lenkin tehokin varmistuu, kun valitsee portaita ja mäkiä tai muuta haastavaa maastoa sisältävän reitin. Askelmittarilla on kätevä seurata kävelylenkin mittaa ilman, että tarvitsee valita tarkkaa päämäärää ja reittiä. Askelmittareiden avulla voitte molemmat myös seurata, että suositellut päivittäiset 10 000 askelta tulevat täyteen kaikkina viikonpäivinä. 

Lue, miten saat enemmän irti kävelylenkistä.

Naiset antavat hypätessään ylävitoset toisilleen
© Jakob Helbig

Haastavia hetkiä

Liian paljon puhetta

Treeniin käytettävä aika kuluu helposti hukkaan, jos unohdutte juttelemaan treenaamisen sijasta. Ratkaisu on sekuntikello. Kello käskyttää, milloin huhkitaan ja milloin levätään. Myös esimerkiksi tabata-sovellus hoitaa homman. Toinen vaihtoehto on osallistua ryhmätunnille, jossa ohjaaja huolehtii siitä, ettei treeni mene notkumiseksi.

Toisen tahdissa

Kaverille on vaikea saada sanotuksi, jos tämän tahti on liian kova tai hiljainen. Kumppaniakin on helpompi ojentaa kuin ystävää! Liika herkkätunteisuus voi kuitenkin pilata treenin. Voit ehdottaa, että treenaatte sallilla itsenäisesti ja juttelette vain tauoil­la tai että viimeinen varttitunti on vapaavalintainen, jolloin toinen saa huhkia sydämensä kyllyydestä. Jos treeni on liian rankkaa tai löysää, asia on syytä ottaa puheeksi. 

Verinen kilpailu

Omia tuloksiaan tulee helposti verrattua treenikaverin tuloksiin, mikä voi olla myrkkyä motivaatiolle, jos oma edistys on heikompaa kuin kaverin. Älä pyri olemaan parempi kuin treenikaverisi vaan keskity parantamaan omia tuloksiasi. Jos sinä ja treenikaverisi olette kovin eri tasoisia, valitkaa tavoite, joka suhteutuu nykyiseen tasoon, kuten X kilon karistaminen tai X sekuntia nykyistä parempi juoksuaika tai X kg lisää vastusta tai X toistoa lisää tms. 

Ehkä sinua kiinnostaa...