Nainen lepäilee treenivaatteissa

Hengitä mieluiten nenän kautta. Se hapettaa elimistöä parhaiten, ja nenän värekarvat suodattavat epäpuhtauksia. 

© iStock

Näin parannat treenikestävyyttäsi

Kunnollinen hengitys antaa lisää voimaa treeniin. Kun teet tämän harjoituksen pari kertaa päivässä, voit huomata, miten kestävyytesi paranee.

keskiviikko 28. kesäkuuta 2017 teksti Maria Jespersen

Paranna kestävyyttäsi hengitysharjoittelulla

Hengitystään kehittämällä voi hyödyttää koko kehoa: oikea hengitys auttaa muun muassa tukemaan ruuansulatusta ja immuunipuolustusta sekä laskemaan verenpainetta. Syvä, rauhoittava ja rentouttava hengitys tekee hyvää myös henkiselle hyvinvoinnille, sillä se muun muassa lievittää stressiä. Mitä enemmän solusi saavat happea, sitä paremmat edellytykset monilla elimistösi toiminnoilla on.

Miksi 

Kestävyyskuntoa vaativien lajien, kuten juoksun, pyöräilyn ja uinnin harrastajat voivat parantaa suoritustaan opettelemalla hengittämään ihanteellisesti. Jos tekee noin 2 minuuttia kestävän harjoituksen pari kertaa päivässä, oppii rauhallisemman hengitysrytmin ja hyödyntää paremmin keuhkojensa koko tilavuutta. Ajan kuluessa se parantaa myös suorituskykyä ja näin myös treenikestävyyttä.

Miten 

Asetu makuulle, istu tai seiso. Tärkeintä on rentouttaa hartiat ja rintakehä täysin silti ryhdikkäänä pysyen, jotta vatsa voi laajentua hengityksen tahtiin. Aloita hengittämällä ulos päästäen samalla ahh-ääntä, kunnes keuhkot ovat aivan tyhjät. Pidä pieni tauko, ja anna sen jälkeen ilman virrata nenän kautta sisään niin hitaasti ja äänettömästi kuin mahdollista. Jatka samalla tavoin 2 minuutin ajan.

Näin hyödynnät hengitystä treenin parantamiseksi

  • Tee harjoitus säännöllisesti, ja opettele sen lisäksi hengittämään nenän kautta treenatessa. Se vähentää maitohapon kertymistä lihaksiin.

  • Voit yhdistää hengityksen kävely- tai juoksulenkkiin niin, että otat enemmän askeleita uloshengityksellä. Näin hyödynnät hapen paremmin.

  • Hengityksen tulee tuntua vatsassa, kyljissä ja selässä, vaikka sitten hengästyisitkin.

Ehkä sinua kiinnostaa...