Väsynyt nainen kuntosalilla
© Colourbox

Näin motivoit itseäsi treenaamaan

Tämä helppo niksi innostaa palaamaan salille ja lenkkipoluille uudestaan ja uudestaan!

tiistai 31. tammikuuta 2017 teksti Jeanette Linder ja Irene Brøndum

Treenimotivaatio nousuun

Jos treeni ei pääty rajuun loppurepäisyyn vaan rauhalliseen menoon, liikunnan pariin palaa seuraavalla kerralla mieluummin.

Tuntuu itsestään selvältä päättää spinningtunti tai juoksulenkki kunnon loppurutistukseen, mutta ­todellisuudessa siitä voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä. Jos lopettaa treenin rauhallisesti, kun energiaa vielä on jäljellä, treenin pariin on helpompi palata seuraavalla kerralla.

Kun treeniä lopettaessa on vielä voimissaan, mieli yhdistää koko treenituokion myöhemmin ­jaksamisen tunteeseen. Tämän todistivat kokeeseen osallistuneet 46 aiemmin treenaama­tonta ­koehenkilöä, jotka polkivat kuntopyörällä viidentoista minuutin ajan. Puolet joukosta nosti tehoa asteittain, toinen puoli laski tehoa vähitelle, mutta kokonaisuudessaan kummankin ryhmän treeni oli yhtä rankka. Jälkikäteen tahtia vähitellen hidastaneet muistivat treenin olleen miellyttävä, ja he olivat innokkaampia osallistumaan uuteen harjoituskertaan. Mielipide säilyi samana kysyttiinpä asiaa 15 minuutin, 24 tunnin tai 7 päivän kuluttua alkuperäisestä treenistä. 

Näin sujuu ihanteellinen treenituokio

  1. Lämmittely

    Aloita kevyesti, ja lisää tehoa kunnes tunnet olosi lämpimäksi.

  2. Treeni

    Treenaa päivän ohjelman kovimmalla teholla. Tee maksimisuoritus treenin keskivaiheilla, ja säästä vain vähän energiaa treenin päättämiseen.

  3. Lopetus

    Vähennä treenin tehoa, ja päätä treeni rauhallisesti ilman loppurutistusta.

Ehkä sinua kiinnostaa...