Nainen katselee ympärilleen lenkkivaatteissa syysmetsässä
© Colourbox

Millainen treeni sopii introvertille?

Täpötäydet jumppasalit ovat introvertin kauhistus - hälinä ja ihmispaljous voivat olla todellinen treenimotivaation tappaja hiljaisempien ympyröiden ystäville. Annamme vinkit lajeista, joissa introvertti saa olla rauhassa - ja silti tavata muitakin ihmisiä.

torstai 17. marraskuuta 2016 teksti Sara Mahler
Kuntokeskuksen taukoamaton säpinä voi ahdistaa sosiaalisempaakin treenaajaa. Syrjään vetäytyvälle, omaa rauhaa arvostavalle liikkujalle hermoja säästävin ja energiaa antavin tapa treenata on yksin tai sitten pienissä ryhmissä, jotka kokoontuvat säännöllisesti ja jonka jäsenet tulevat siten tutuiksi.


Listasimme oheen sopivia lajeja, joiden parissa voi tavata ihmisiä mutta joita voi suorittaa omassa rauhassaan.


Oletko introvertti? Tee testi täällä!

Introverttikin voi viihtyä oikeassa seurassa.

Treenivinkit inntrovertille

Kestävyys
Pyöräilyä, soutua, juoksua ja uintia voi harrastaa rauhallisissa ympäristöissä. Lajien parissa voi tavata muita ihmisiä vaikkapa urheilu­seuran toiminnassa, mutta ­­
itse suoritukset saa tehdä omassa rauhassa.


Keho & mieli
Jooga ja pilates ovat rauhallisia lajeja, joissa diskojytkeen sijaan keskitytään kuuntelemaan omaa kehoa ja mieltä. Harjoitteet tehdä yksin, mutta parhaimmillaan ryhmän ­lempeän hyväksyvä ilmapiiri antaa uutta energiaa.


Tarkkuus
Introvertin keskittymiskyvylle voivat sopia myös tarkkuutta ja koordinaatiota kysyvät yksilölajit kuten golf ja ammunta.


Kotitreeni
Omaa rauhaa arvostavalle kotitreeni on mainio vaihtoehto. Jumppavideoita ja treenisovelluksia löytyy joka lähtöön. Mukaan voi pyytää kaverin tai sitten voi nauttia täysin siemauksin omasta ajasta ilman sosiaalisuuden paineita.

Ehkä sinua kiinnostaa...