Nainen istuu painotangolla
© iStock

Harjoittele sisäisen kellosi mukaan

Lue, mihin aikaan saat treenistä irti parhaan mahdollisen tehon ja koska kannattaa tehdä rauhallinen joogaharjoitus tai kevyt juoksulenkki.

torstai 29. syyskuuta 2016 teksti Martin Kreutzer

Jaa treenit näin päivän mittaan

Milloin kannattaa treenata? Silloinko, kun elimistösi vastustaa rasitusta kaikin voimin vai silloin, kun se on valmiina rikkomaan ennätyksiä? Katso, mihin aikaan kannattaa treenata mitäkin.

6.00-9.00

Keho vastustelee kuntoilua aamulla

Aamuun sopii hyvin rento ja rauhallinen kuntoilu, kuten kävelylenkki tai hölkkä. Ajankohta sopii hyvin myös joogan ja pilateksen tapaiselle aisteja herättelevälle liikkuvuusharjoittelulle.

9.00-13.00

Upea ajankohta huippusuorituksille

Aamupäivän lopuksi voi tehdä mainiosti raskaita voimaharjoituksia ja juosta vauhdikkaita intervalleja. Harmi kyllä useimmat ovat tähän aikaan päivästä työpaikoillaan. Tämä olisi kuitenkin mahdollisimman tehokas hetki treenille, jos työpäivän keskellä vain voi pitää ylimääräisen kuntoilutuokion. Treenin jälkeen syötävä lounas on otollinen palautumisateria, joka saa kehon muuntamaan treenin tehokkaasti kohentuneeksi kunnoksi. Ellei arkipäivisin voi kuntoilla ennen lounasaikaa, niin yritä treenata ainakin viikonloppuisin aamupäivän päätteeksi.

Lounasta edeltävät tunnit sopivat hyvin myös tanssin tapaiseen tarkkuutta vaativaan harjoitteluun, sillä mieli on virkeä.

13.00-15.00

Anna ruuan sulaa treenaamatta

Iltapäivän varhaiset tunnit voi käyttää rentoon kuntoiluun, joka edistää ruuansulatusta sekä verenkiertoa koko elimistössä aina aivoihin saakka. Reipas kävelylenkki tai hetki voimistelua työpisteen luona kelpaa hyvin lounasruuan sulatteluun. 

15.00-16.00 

Hio tekniikkaa

Golf, tennis, tanssi, kamppailulajit ja muu kuntoilu, joka vaatii koordinaatiota ja keskittymistä, sopii oivallisesti iltapäivän keskelle. Keskity kyseisenä ajankohtana varsinkin tekniikkaharjoituksiin, sillä aivot toimivat tuolloin takuuvarmasti virkeästi.  

16.00-19.00

Kivenkovan rehkimisen tunnit

Vauhdikas kestävyysharjoittelu ja rankka voimaharjoittelu sopivat iltaan, joten nyt kannattaa lähteä vauhdikkaille intervallilenkeille tai crossfit-salitunnille.


Täältä löydät innoitusta crossfit-harjoituksiin.

19.00-22.00

Energiataso laskee

Suosi rentouttavia harjoituksia, jos omaan päiväohjelmaan sopisi hyvin kuntoilu aivan loppuillasta. Treeniksi käy reipas kävelylenkki, jooga, pilates, venyttely ja muu kuntoilu, jossa ilmapiiri pysyy rentona. Himmennä mieluusti treenitilan valaistusta. 


Kaipaatko uusia ideoita joogaan? Täältä niitä saa!

22.00-06.00

Pää tyynyyn!

Älä treenaa lainkaan yöaikaan. Vain meditointi tai unta edistävät joogaharjoitukset sopivat keholle ja mielelle aivan iltahämärissä.

Ehkä sinua kiinnostaa...