Nainen kuntosalilla käsipaino kädessä
© Colourbox

Asioita, joita ei kannata tehdä ennen treeniä

Ennen harjoittelua ei saa harrastaa seksiä tai koskea omia varpaitaan.

maanantai 19. syyskuuta 2016 teksti Anja Bruneskjold

Tiedät varmasti jo, mitä ennen harjoittelua kannattaa tehdä: panna jalkaan hyvät lenkkarit, tehdä huolellinen lämmittely jne. Mutta tiedätkö myös, mitä asioita kannattaa välttää? Katso seuraavat 4 kohtaa.

1. Kierrä korkki kiinni

Olit varmaan selvillä siitä, että suuren alkoholimäärän nauttiminen ennen treeniä ei ole hyvä idea. Yhden lasillisen vaikutukset eivät ole kovin tuhoisat, mutta jos otat useamman, treeni kärsii väistämättä.

Toisaalta jo yksikin lasillinen voi lisätä väsymystä, vaikuttaa motoriikkaan tai saada verensokerin syöksymään alaspäin, joten ehkä on paras kiertää korkki kokonaan kiinni ennen treeniä.

2. Yletön veden juonti EI ole hyväksi

Kenties huomaat äkkiä, ettet ole juonut riittävästi vettä päivän mittaan. Tilannetta ei kuitenkaan voi korjata juomalla litrakaupalla vettä yhteen menoon. Liika veden juominen tekee olon epämukavaksi ja voi aiheuttaa jopa pahoinvointia, joka tuhoaa treenisi takuuvarmasti.

3. Vältä seksiä

Jos villiinnytte lakanoiden välissä oikein toden teolla, seksi voi toimia treenin korvikkeena. Silloin olet jo käyttänyt suurimman osan voimistasi, ennen kuin olet astunut jalallasikaan treenisalille, ja olo voi olla väsynyt ja raukea. Silloin et varmasti saa harjoittelusta parasta hyötyä irti.

4. Älä kosketa varpaitasi

Staattiset venytykset, kuten alas kurottaminen ja varpaiden koskettaminen, kannattaa tehdä vasta harjoittelun jälkeen. Lihakset venyvät parhaiten lämpiminä eli treenisession jälkeen.

Ehkä sinua kiinnostaa...