Nainen venyttää jalan sisäreittä kyykyssä.
© iStock

5 väärää väitettä venyttelystä

Venyttelyyn liittyviä ohjeita mahtuu maailmaan yhtä paljon kuin on venyttelijöitä. Kokosimme yhteen 5 yleisintä venyttelyä koskevaa väitettä, joita ei kannata niellä purematta.

tiistai 22. elokuuta 2017 teksti Anja Bruneskjold

1. Ennen treeniä on AINA venyteltävä

Kylmien lihasten venyttely ei ole hyvä idea. Ennen alkulämmittelyä tehtävästä venyttelystä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Muista lämmitellä ennen venyttelyä: hölkkää tai hyppele kevyesti muutama minuutti, jotta keho lämpenee ja on valmis venytyksiin.

2. Kaikille sopivat samat venytykset

Samat venyttelyliikkeet eivät suinkaan sovi kaikille. Venytysten teho riippuu esim. ruumiinrakenteesta ja iästä. Tutkimusten mukaan yli 65-vuotiaat naiset hyötyvät eniten staattisista venytyksistä. Kysy omalta saliltasi neuvoja, jos et ole varma, mitkä venytykset sopivat sinulle parhaiten.

3. Venyttely ehkäisee vammoja

Venyttelyn vammoja ehkäisevä vaikutus on osittain totta. Monet kuitenkin tekevät venytykset väärin tai alkavat venytellä, ennen kuin keho on kunnolla lämmennyt. Silloin riskinä ovat erilaiset urheiluvammat.

4. Koskaan ei voi venytellä liikaa

Ei pidä paikkaansa! Jos jotain lihasta venyttää liikaa, se voi vaurioitua eli sitä voi venyttää liikaa. Jos et ole aiemmin venytellyt säännöllisesti, aloita maltillisesti ja tee jokainen venytys uloshengityksellä. Vedä syvään henkeä ja aloita venytys hitaan uloshengityksen aikana.

5. Putkirulla on loistoapu kaikille

Putkirullalla eli paksulla vaahtomuovirullalla pääsee käsittelemään tehokkaasti esim. kalvoja ja muita kehon erityisen kireitä kohtia, mutta jos tavoitteena on yleinen liikkuvuuden ja joustavuuden lisääminen, venyttely ilman rullaa on paras tapa päästä tavoitteeseen.

Ehkä sinua kiinnostaa...