Nainen kuivaa hikeä otsalta treenatessaan

Päästele täysillä vain 40 sekuntia - kroppa kiittää.

© iStock

40 sekunnin päivittäinen tehotreeni kohentaa kuntoa

Luit oikein! Kunnon kohotukseen riittää vain sekuntien päivittäinen treeni.

keskiviikko 18. tammikuuta 2017 teksti Jeanette Linder

Ajanpuute ei enää käy selitykseksi, jos treenaaminen jää väliin, sillä aivan jokaisella löytyy varmasti päivästä 40 sekuntia uhrattavaksi liikkumiseen. Uuden tutkimuskatsauksen mukaan enempää ei edes kannata tehdä, kunhan tekee aivan täysillä sen, mitä tekee.

Tutkijat kävivät läpi 34 aiempaa tutkimusta, joissa oli käsitelty nopeiden ja tehokkaiden hiit-tyyppisten intervallitreenien vaikutuksia. Eräässä tutkimuksista liikkumattomat koehenkilöt pyöräilivät intervallitreeniin tarkoituilla kuntopyörillä 10 minuuttia kerrallaan. Muuten rauhallisen pyöräilyn lomassa tuli tehdä kaksi 20 sekunnin täydellä teholla vedettyä spurttia.

Treeni toistettiin kolmesti viikossa, jolloin viikon kokonaistreenimäärä oli 30 minuuttia, josta 2 minuuttia oli kovatehoisia intervalleja. Tämä riitti kohottamaan osallistujien maksimaalista hapenottokykyä jopa 12 prosenttia.

Tutkijoiden mukaan pyöräilytreeni vastaa vaikkapa 10 minuutin kävelyä mäkeä ylös ja alas, johon sisältyy myös kaksi 20 sekunnin täysillä tehtävää spurttia.

Liioista intervalleista takapakkia

Tutkijat kuitenkin yllättyivät huomatessaan, että tulokset eivät suinkaan parantuneet, jos intervalleja tehtiin enemmän kuin 2 x 20 sekuntia - päinvastoin. Jokainen ylimääräinen intervalli nimittäin heikensi kohonnutta kuntoa viidellä prosentilla.

Tutkijat aikovat seuraavaksi selvittää, mistä lasku johtuu. Eräs selitys voi piillä siinä, että kun kuntoilijaa pyydetään pyöräilemään täysillä 20 sekuntia, hän saattaa hidastaa tahtia hieman energiaa säästääkseen, jos tietää, että joutuu toistamaan spurtin useammin kuin kahdesti.

Ehkä sinua kiinnostaa...