Nainen juo vettä treenin jälkeen

Saatat kiinnittää jo huomiota siihen, mitä teet treenin jälkeen, mutta tiesitkö, että myös treeniä edeltävä aika on tärkeää palautumisen kannalta? 

© iStock

3 vinkkiä, joilla tehostat palautumista jo ennen treeniä

Tiedät varmasti jo, miten edistät palautumista treenin jälkeen mutta tiesitkö, että voit edesauttaa kehon toipumista treenistä jo ennen harjoittelua?

torstai 24. elokuuta 2017 teksti Maria Jespersen

Kun olet rehkinyt salilla tai tehnyt raskaan juoksutreenin, elimistön pitää korjata mikroskooppiset lihasvauriot, joita treeni aiheuttaa.

Tätä prosessia kutsutaan palautumiseksi, ja sen aikana elimistö korjaa treenin aiheuttamat lihasvauriot ja vahvistuu vähitellen.

Palautumisen kannalta on tärkeää levätä riittävästi ja syödä oikein harjoittelun jälkeen. Tiettyjä asioita tekemällä voi kuitenkin tehostaa palautumista jo ennen treeniä. Me kerromme miten! 

1. Juo riittävästi

Yritä juoda riittävästi jo ennen treeniä. Nyrkkisääntö on, että ihminen tarvitsee parisen litraa nestettä päivässä. Jos juominen on unohtua, voit täyttää heti aamulla neljä puolen litran pulloa vedellä ja yrittää juoda ne tasaisesti päivän mittaan.

2. Nauti smoothie

Pyöräytä mustikoista tai mustaherukoista maukas smoothie ja nauti se pari tuntia ennen treeniä. Tutkimusten mukaan tummien marjojen sisältämät aineet voivat suojata kehoa lihasvaurioilta ja siten vähentää palautumisen tarvetta harjoittelun jälkeen.

3. Lämmittele perusteellisesti

Kunnollinen lämmittely ennen treeniä on tärkeää myös palautumisen kannalta. Jos aloitat harjoittelun kylmiltään, keho rasittuu entistä enemmän. Erityisesti ensimmäiset 10 minuuttia tekevät tuhoa, jos alat rehkiä ilman lämmittelyä. Aloita siis jokainen treenikerta 5-10 minuutin lämmittelyllä. Ohjeita löydät täältä.

Lähde: Martin Kreutzer, KUNTO PLUSsan ravitsemus- ja treeniasiantuntija

Ehkä sinua kiinnostaa...