Nainen harjoittelee kevyillä käsipainoilla
© Colourbox

3 harjoitetta, jotka kannattaa unohtaa

Miksi tuhlaisit aikaasi harjoitteisiin, joista et saa juurikaan hyötyä?

torstai 1. syyskuuta 2016 teksti Anja Bruneskjold

Joistain harjoitteista ei vain saa irti yhtä paljon hyötyä kuin toisista. Miksi siis hukata aikaa niihin? Katso, mitä harjoitteita kannattaa välttää.

Istumaannousut ovat ajanhukkaa

Istumaannousuista voi olla hyötyäkin, mutta jos tavoitteenasi on kunnon six pack, on hyödytöntä vahvistaa vain pientä lihasryhmää.

Istumaannousujen sijaan kannattaa tehdä esimerkiksi lankkuharjoitusta, joka vahvistaa selkää, vatsaa ja käsivarsia. Tehokas lankku auttaa lisäämään voimaa ja lihasta kehoon.

Unohda koiranpissatusliike

Koiranpissatus on todella hyvä voimaliike pakaroille mutta se on helppo tehdä väärin, mikä voi vahingoittaa alaselkää.

Jos haluat pyöreät pakarat, kannattaa panostaa erilaisiin kyykkyihin. Erityisesti erilaiset yhdenjalan kyykyt vahvistavat sekä pakaroita, jalkoja että keskivartalon lihaksia.

Nuori nainen tekee jalannostoa
Koiranpissatus on hyvä liike, mutta pakaroille on parempiakin... © Colourbox

Vaihda pienet painot suurempiin

Unohda myös satojen toistojen tekeminen. Jos haluat esimerkiksi alleista eroon, jätä sivuun pienet käsipainot ja tartu rohkeasti suurempiin. Lihasten vahvistaminen vaatii ensin lihaskudoksen vaurioittamista – ja sitä ei tapahdu, jos käytät liian pieniä painoja. Pienten painojen ja lukemattomien toistojen sijaan tartu rohkeasti painavampiin. Kymmenen toiston jälkeen treenattavassa lihaksessa tulisi olla polttava tunne. Jos tunnetta ei ole, treenaat liian pienillä painoilla.

Ehkä sinua kiinnostaa...