Tanssi antaa iloa elämään

Heittäydy musiikin vietäväksi, niin energiankulutus on taattu.

© Jakob Helbig

5 harhaluuloa tanssillisesta treenistä

Tanssi tekee hyvää keholle ja mielelle, mutta monet karttavat tanssitunteja monenmoisten ennakkoluulojen vuoksi. Kumoamme seuraavassa yleisimmät harhaluulot.

maanantai 18. syyskuuta 2017 teksti Maria Jespersen

5 kysymystä ja vastausta tanssista

1. Sopiiko tanssi vain nuorille?

Monilla on se ennakkokäsitys, että tanssi on vain nuorille sopiva juttu, mutta luulo ei ole tiedon väärti! Tanssillisille ryhmäliikuntatunneille osallistujat ovat tyypillisesti 30–60-vuotiaita, mutta mitään virallista ala- tai yläikärajaa ei tietenkään ole. 

Tanssi sopii kaikenikäisille! 

2. Voiko tanssi olla kunnon treeniä?

Tanssi on itse asiassa yllättävän hyvä liikuntamuoto. Tanssiessa jalat, lantio, vatsa ja kädet ovat jatkuvassa liikkeessä, ja usein aktiivisena on useampi lihasryhmä kerralla. Kun esimerkiksi pyörittää lantiota, selkä- ja vatsalihakset aktivoituvat. Tanssiessa keho saa taatusti monipuolista treeniä.

3. Entä jos en opi tunnin askeleita?

Moni vasta-alkaja pelkää, ettei opi tunnilla tehtäviä koreografioita. Kokeile aluksi helpompia tunteja ja siirry vähitellen vaikeampiin. Moni muukin sekoilee askelissa, eikä kannata antaa periksi, jos koreografia ei ole hallussa heti ensimmäisen tunnin jälkeen. 

4. Sopiiko tanssi vain himoliikkujille?

Tanssilliselle ryhmäliikuntatunnille meno ei edellytä mitään tiettyä kuntotasoa. Tärkeintä on mennä tunnille avoimin mielin ja heittäytyä musiikin vietäväksi. Jos et pysty tekemään jotain tiettyä liikettä, keksi tilalle oma vaihtoehto. Keskity omaan tanssiin ja unohda muut tanssijat ympärillä.

5. Nauretaanko minulle tanssitunnilla?

Monista voi tuntua epämukavalta pyörittää peppua tai viedä käsiä vartaloa pitkin muiden edessä. Yritä tehdä liikkeet omalla tavallasi äläkä ota itseäsi liian vakavasti. Muista myös, että ihmiset keskittyvät enimmäkseen itseensä eivätkä muiden virheisiin.

Naisia tanssitunnilla

Jos haluat aloittaa tanssiharrastuksen, tarkista vakiokunto­salisi tai muiden lähisalien ja tanssikoulujen tarjonta.

© Jakob Helbig

Unohda turhat estot ja pane jalalla koreasti!

6 tanssin huikeaa hyötyä

  • Vaihtelevat liikkeet kehittävät tasapainoa ja kehon ketteryyttä ja joustavuutta. 
  • Koko kehon käyttö kehittää tasapainoa ja vahvistaa niveliä.
  • Tanssi haastaa aivot, koska käsien, jalkojen ja muun kehon liikkeitä joutuu koordinoimaan jatkuvasti.
  • Tanssi kohottaa mielialaa ja tuo hymyn huulille.
  • Syke kohoaa, ja verenkierto vilkastuu. 
  • Oman kehon painon kannattelu tekee hyvää luille ja ehkäisee luiden haurastumista.

Ehkä sinua kiinnostaa...