Nainen istuu penkillä kuntokeskuksessa

Olisiko tässä laji juuri sinun makuusi?

© iStock

Näin pääset alkuun kestävyystreenin kuningaslajissa

Supertehokas laji kuluttaa energiaa jopa 600 kcal tunnissa!

torstai 23. maaliskuuta 2017 teksti Birgitte Muldbjerg

Spinning on mitä mainioin tapa kohottaa kestävyyskuntoa pyörän selässä - salissa ei tarvitse väistellä jalankulkijoita ja sääkin on aina suosiollinen! Laji kuluttaa tehokkaasti energiaa ja vahvistaa jalkojen lihaksia sekä parantaa perus- ja vauhtikestävyyttä ja näin myös edistää hengitys- ja verenkiertoelimistön hyvinvointia. Spinning-tunteja on kevyemmistä tasaisen kuormituksen tunneista aina superrankkoihin intervalli- ja HIIT-tunteihin, joten laji sopii lähes kaiken kuntoisille ja tarjoaa myös lisähaastetta kunnon kohotessa.

Ensikertalaisen kannattaa aloittaa rauhallisemmilta peruskestävyystunneilta tai erityisesti aloittelijoille suunnatuilta tutustumistunneilta. Spinning-pyörään ja pyöräilytekniikkaan tottuminen vie hetken, mutta kestävyystreenistä pitävän laji vie luultavasti mennessään heti ensi kerralla. Liikuntaa ylipäänsä aloittavan on syytä aloittaa maltilla rasitusvammojen välttämiseksi, mutta muuten laji sopii hyvin myös treeniuntuvikoille, sillä se ei kuormita niveliä kuin esimerkiksi juoksu. Muista vesipullo!

  • Älä säntää tunnille joka päivä, kahdesta kolmeen viikkotuntia riittää hyvin.
  • Lämmittele aluksi 5 - 10 minuuttia.
  • Käytä polkimiin kiinnitettäviä pyöräilykenkiä, niin saat harjoituksesta parhaan hyödyn.
  • Vaihtele tempoa ja kuormitusta.
  • Treenaa kuntosi mukaan, ja haasta itseäsi kunnon kasvaessa.

Hyviä treenejä!

Ehkä sinua kiinnostaa...