Treeni pidentää ikää

Liikunnan puute tappaa! Treeni pidentää ikää. Norjalaistutkijan mukaan liikkumattomuus on lähes yhtä vaarallista kuin tupakointi. Täältä saat reseptit, joilla vältät joutumisen sohvasurmatilastoihin!

tiistai 8. joulukuuta 2015 teksti KUNTO PLUS

Liikunta hoikistaa ja auttaa jaksamaan, mutta on vakavampiakin syitä liikkua. Kansainvälisen tutkimusryhmän laskelmien mukaan joka 10 suomalainen KUOLEE fyysisen aktiivisuuden vähäisyyden vuoksi. Sohvaperunana makoilu on terveydelle lähes yhtä haitallista kuin tupakointi!

- Liikunnana puute aiheuttaa yhtä paljon kuolemia kuin tupakka. Liikunnallisuus lisäisi kansanterveyttä merkittävästi, sanoo norjalainen liikunta- ja terveystieteiden professori Ulf Ekelund.

Ekelund on kansainvälisen liikunnan ja terveyden suhdetta tutkivan Global Observatory for Physical Activity -tutkimusryhmän norjalainen jäsen. GOPA-tiimi on julkistanut vuorovaikutteisen kartan liikunnan ja sen puutteen vaikutuksista terveyteen maailman eri maissa: GOPAn keräämät maakohtaiset tiedot näet täältä.

Ruotsi ja Norja hännänhuippuina

Tutkimustiedot osoittavat, että 9 %:lla maailman väestöstä kuolinsyy liittyy liikunnan vähäisyyteen ja Pohjoismaissa asiat ovat vielä sitäkin huonommassa jamassa.

Tanskalaisten asiat ovat parhaalla tolalla - "vain" 9,4 prosentin kuolinsyy liittyy liian vähäiseen liikuntaan. Suomalaisista 10,1 % liikkuu hengenvaarallisen vähän, ja ruotsalaisista ja norjalaisista 11,8 %.

Miten liikunta vaikuttaa?

Liikunta saa aikaan monenlaisia terveyttä edistäviä vaikutuksia, jotka pidentävät eliniän odotetta, kun taas liikkumattomuus lisää ennenaikaisen kuoleman riskiä.

- Liikunta muun muassa parantaa insuliiniherkkyyttä ja laskee verenpainetta. Korkea verenpaine puolestaan liittyy sydän- ja verisuonisairauksiin, jotka ovat yleisin kuolinsyy, toteaa Ulf Ekelund.

- Liikunta vaikuttaa myös veren rasva-aineisiin, jotka nekin liittyvät sydän- ja verisuonitauteihin. Vähäisen liikunnan ja monien syöpäsairauksien välillä on selvä yhteys, ja liikunta alentaa monien syöpien, mm. rintasyövän riskiä.

Liikunnan terveyttä edistävien vaikutusten saamiseksi ei tarvitse olla himoliikkuja, maratoonari tai triatlonisti. Merkittävästi vähäisempi liikunta riittää terveysvaikutuksien saamiseen:

- Pohjoismainen liikuntasuositus on 150 minuuttia kohtuutehoista liikuntaa, joksi lasketaan myös reipas kävely, sanoo Ulf Ekelund.

Pohjoismaiden tilanne

* Tanska: 9,4 % kuolinsyistä liittyy liiian vähäiseen liikuntaan

* Suomi: 10,1 % kuolinsyistä liittyy liiian vähäiseen liikuntaan

* Norja: 11,8 % kuolinsyistä liittyy liiian vähäiseen liikuntaan

* Ruotsi: 11,8 % kuolinsyistä liittyy liiian vähäiseen liikuntaan

 

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...